جمعه 10 فروردین 1403

آشنایی با ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL)

زیلیکا یک بلاک چین عمومی و بدون نیاز به مجوز ورود است که برای ارائه توان عملیاتی بالا با قابلیت انجام هزاران تراکنش در ثانیه طراحی شده است. در این مطلب بر اساس اطلاعات وبسایت مرجع ارز های دیجیتال Coinmarketcap.com به معرفی رمزارز بومی بلاک چین زیلیکا می پردازیم.

این برنامه به دنبال حل مشکل مقیاس پذیری و سرعت بلاک چین با استفاده از شاردینگ به عنوان راه حل مقیاس گذاری لایه دوم است. این پلتفرم میزبان بسیاری از اپلیکیشن های غیرمتمرکز است و تا اکتبر سال 2020، امکان فارمینگ و سهم گذاری را نیز فراهم کرده است.


بلاک چین چیست


کار توسعه رسماً از ژوئن 2017 در زیلیکا آغاز شد و شبکه آزمایشی آن در مارس 2018 فعال شد. کمی بیشتر از یک سال بعد، در ژوئن 2019، این پلتفرم شبکه اصلی خود را راه اندازی کرد.

توکن بومی کاربردی زیلیکا، (ZIL)برای پردازش تراکنش ها در شبکه و اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می شود.

بنیانگذاران زیلیکا چه کسانی هستند؟

پیشنهاد زیلیکا اولین بار توسط پراتیک ساکسنا، استادیار دانشکده رایانه دانشگاه ملی سنگاپور مطرح شد. ساکسنا و چندین دانشجو در دانشکده مقاله ای را در سال 2016 منتشر کردند که به شرح چگونگی بهبود کارایی و سرعت بلاک چین مبتنی بر شاردینگ می پرداخت.

تقریباً در همان زمان، ساکسنا در کنار مکس کانتلیا، یک کارآفرین باتجربه در امور مالی، و جوزر موتیوالا، رئیس سابق انجمن رایانه سنگاپور، «آنکوان کپیتال» را تاسیس کردند. این شرکت در ژوئن 2017 «زیلیکا ریسرچ» را برای توسعه شبکه زیلیکا ادغام کرد و دونگ شینشو را به عنوان مدیرعامل، یائوکی جیا را به عنوان مدیر ارشد فناوری و امریت کومار را به عنوان مدیر ارشد علمی خود معرفی کرد. هر سه قبلاً به عنوان همکار تحقیقاتی در دانشکده ریاضی دانشگاه ملی سنگاپور کار می کردند.

چه چیزی زیلیکا را منحصر به فرد می کند؟

زیلیکا ادعا می کند اولین بلاک چین عمومی است که کاملاً به یک شبکه شاردینگ متکی است. این امر به آن امکان می دهد تا در هر ثانیه توان عملیاتی بالا و نرخ بالایی از تراکنش ها را بدست آورد، و این باعث حل شدن مسئله مقیاس پذیری می شود. از آنجا که هر شارد تراکنش ها را به صورت جداگانه پردازش می کند، با رشد شبکه و افزایش تعداد شارد، تعداد تراکنش های قابل پردازش در ثانیه نیز افزایش می یابد. همچنین، سوابق پس از پردازش بلافاصله به بلاک چین زیلیکا اضافه می شوند، به این معنی که زمان اضافی برای تأیید لازم نیست.

زیلیکا به دنبال تبدیل شدن به یک بلاک چین انتخابی برای استفاده در مقیاس بزرگ از جمله در صنعت تبلیغات، بازی، سرگرمی و خدمات مالی و پرداخت است. تیم زیلیکا در مقاله خود در سال 2018 اظهار داشتند که این پلتفرم قصد دارد با روش های پرداخت متمرکز سنتی مانند ویزا و مسترکارت رقابت کند.

هر دو، آنکوان کپیتال و زیلیکا ریسرچ، شرکت مسئول توسعه زیلیکا، ذخایر قابل توجهی از ZIL را در اختیار دارند.

چند سکه زیلیکا (ZIL) در گردش وجود دارد؟

زیلیکا حداکثر عرضه 21 میلیارد توکن را دارد. ZIL برای اولین بار به عنوان یک توکنERC-20، بر روی بلاک چین اتریوم، در یک رویداد تولید توکن که در ژانویه 2018 به پایان رسید، برای فروش در دسترس قرار گرفت. پس از آن توکن ها در یک رویداد مبادله توکن که در فوریه سال 2020 به پایان رسید، به شبکه اصلی زیلیکا منتقل شدند.

قبل از راه اندازی، 60 درصد از کل توکن ها (12.6 میلیارد توکن) برای توزیع در رویداد تولید توکن توزیع شدند و 40 درصد باقیمانده (8.4 میلیارد توکن) از طریق فرآیند استخراج ایجاد می شود. 10 درصد از کل توکن ها (2.1 میلیارد توکن) برای آنکوان کپیتال، 12 درصد (2.52 میلیارد توکن) برای زیلیکا ریسرچ، و 5 درصد برای اعضای فعلی و آینده تیم زیلیکا اختصاص یافته اند. تمام این ها به طور سه ماهه در یک بازه سه ساله توزیع می شوند.

زیلیکا به گونه ای طراحی شده است که تمام توکن ها در عرض 10 سال ضرب می شوند، و پاداش استخراج بلوک به آرامی کاهش می یابد. بر اساس وایت پیپر آن، هدف این پروژه این است که 80 درصد توکن ها (16.8 میلیارد توکن) در چهار سال اول و 20 درصد باقیمانده (4.2 میلیارد توکن) در شش سال بعدی توزیع شوند.

امنیت شبکه زیلیکا چگونه است؟

شبکه زیلیکا از طریق یک پروتکل اجماع عملی تحمل خطای بیزانس یا pBFT ایمن می شود، به این معنی که حداقل دو سوم از همه نود ها باید توافق کنند که یک سابقه برای اضافه شدن به بلاک چین دقیق است. هر شارد بلاک چین زیلیکا برای تأیید بخشی از تمام تراکنش ها، به گروهی از نود ها متکی است و هنگامی که هر شارد به اجماع رسید، گروه دوم نود ها نتایج جمعی شارد را تأیید می کنند و بلوک جدیدی را به بلاک چین اضافه می کنند.

این شبکه برای ایمن سازی پروتکل اجماع خود از رمزنگاری منحنی بیضوی استفاده می کند و امکان امضای چندگانه را نیز دارد. علاوه بر پروتکل اجماع pBFT که سوابق تراکنش آن را ایمن می کند، زیلیکا همچنین از یک الگوریتم اثبات کار برای تعیین هویت نود ها و تولید شارد استفاده می کند.

زیلیکا زبان جدیدی به نام Scilla را برای قراردادهای هوشمند خود توسعه داد. Scilla زبانی با محوریت امنیت است که هدف آن شناسایی و از بین بردن آسیب پذیری های امنیتی در سطح زبان و تأیید رسمی امنیت قراردادهای هوشمند از طریق اثبات های ریاضی است.

زیلیکا (ZIL) را از کجا می توانید خریداری کنید؟

توکن بومی زیلیکا، ZIL، در چندین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال از جمله بایننس، هوبی، بیت فینکس، و بیت هامب، به وسیله ارز های فیات، استیبل کوین ها و رمزارز های دیگر در دسترس است.

کد خبر: 1400012808MGMCMF

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال نکسو (NEXO)

آشنایی با ارز دیجیتال ریون کوین (RVN)

آشنایی با ارز دیجیتال دیسنترالند (MANA)

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین کش (BCH)

آشنایی با ارز دیجیتال توکن بیسیک اتنشن (BAT)

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته