سه‌شنبه 29 اسفند 1402

توکن های تعویض ناپذیر ستاره جدید صنعت رمزارز هستند؟

توکن های تعویض ناپذیر (NFT) از نقطه پایان دیفای قلمرو سلطه خود را شروع کرده اند و داده ها حاکی است توکن سازی دارایی در سال 2021 به شدت گسترش می یابد. تارنمای کوین تلگراف در مطلبی به بررسی چشم اندازی این صنعت پرداخته است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، آخرین روند صعودی در سال 2017 با جنونی عرضه اولیه سکه های شناخته می شود. این روند وقتی معکوس شد عواقبی قابل پیش بینی برای پروژه های متورم شده به لحاظ قیمتی داشت که چیزی بیش از یک تیم و یک وایت پیپر ضعیف پشت خود نداشتند.

در حالی که شماری از پروژه های مفید مثل اتریوم توانستند از درون دوران عرضه اولیه سکه به شکوفایی برسند، اکثر آن ها باد آورده بودند و با باد رفتند و هزاران سرمایه گذار بی احتیاط با کیف پول هایی که تبدیل به کیسه های بی ارزش شده بودند، تنها گذاشتند.


فناوری بلاک‌چین و اپلیکیشن‌های مبتنی بر توکن


چرخه بازار کامل شد و اکنون نیز صعودی دیگر شکل گرفته که به نظر می رسد در حال گسترش به بخش های مختلف صنعت رمزنگاری به ویژه امور مالی غیرمتمرکز است. از سال 2017 چیزهای زیادی تغییر کرده است. نهادهای نظارتی سرکوب کرده اند، سرمایه گذاران هوشمندتر شده اند و فضا به بلوغ رسیده است.

اگرچه عرضه های اولیه سکه هنوز نیز به شکل های دیگر وجود دارد، اما دیفای و NFTها اکنون بچه های محبوب این مجموعه هستند.

به نظر می رسد NFTها موضوع داغ بعدی در صنعت رمزارز باشند؛ اگرچه اعداد و ارقام این فضا هنوز نسبتا کم است، به نظر می رسد تعامل و علاقه به سرعت در حال افزایش است. و این نشان می دهد که این فضا جای زیادی برای رشد دارد.

NFTها نوع متفاوتی از توکن های رمزارزی هستند. برخلاف بیت کوین (BTC) یا اتر (ETH)، آنها نماینده انواع مختلفی از دارایی ها هستند که از لحاظ قیمتی متفاوت هستند. این دارایی ها می توانند دیجیتالی یا فیزیکی باشند. از نمونه های معروف می توان به آثار هنری، املاک یا حتی افراد اشاره کرد.

رشد انفجاری NFTها

در حوزه NFT فقط هنرمندان نیستند که در حال کسب درآمد هستند، بسیاری از سلبریتی ها، موسیقدانان و تهیه کنندگان فیلم در حال ورود به این صنعت هستند. مشهورترین نمونه شاید NFT الهام گرفته از بازی پوکمون باشد که توسط لوگان پائول (Logan Paul) یوتیوبر مشهور منتشر شد و تنها در یک روز 3.5 میلیون دلار فروش داشت.

در 28 فوریه هم رکورد دیگری شکسته شد و موسیقیدان مشهور 3LAU اولیه آلبوم NFT تاریخ را به قیمت نجومی 3.6 میلیون دلار فروخت. نمونه قابل ذکر دیگر شامل گرایمز و مایک شینودا از گروه موسیقی راک لینکین پارک است.

حرکت هنری اصیل یا تله پول؟

معنای نمادین احتمالی در پشت قیمت های عجیب و غریب قطعه هنری با نام «ترامپ» که کار هنرمند دیجیتال مشهور بیپل (Beeple) بود (6.6 میلیون دلار فروش)، با تلاش خریدار آن برای ناشناس ماندن همراه شد و این مسئله پرسش های بی پاسخی را در ارتباط با مشروعیت کلیت جنبش هنری NFT برجا می گذارد؛ به ویژه وقتی که در نظر داشته باشیم هنر به صورت سنتی توسط ثروتمندان به عنوان وسیله ای برای کاهش هزینه های مالیاتی استفاده شده است.

اگرچه ارزش NFTها از کمیابی آنها ناشی می شود، اما همه با قیمت های نجومی موافق نیستند؛ به طوری که بسیاری از صاحب نظران در این صنعت خرید هنرهای دیجیتال را بی معنی می دانند.

آیا هنر NFT راهی برای پولشویی یا فرار از مالیات است که در دنیای هنر سنتی نیز غیر معمول نبوده؟ یا واقعا جنون تازه ای در دنیای رمزارزها و هنر است که احتمالا آمده که بماند؟

سباستین بورگت (Sébastien Borget)، هم بنیان گذار پلتفرم بازی مبتنی بر NFT به نام سندباکس(Sandbox)، معتقد است که پشت جنبش NFT ماهیتی وجود دارد و هیاهویی که اکنون شاهد آن هستیم، سال ها است که به آرامی در جریان به بوده است. او گفت که الگوی جدیدی به دلیل محدودیت عرضه ارقام کلکسیونی دیجیتالی در حال ظهور است.

تاریخچه NFT

اولین تجربه های NFT تقریبا به قدمت خود بیت کوین به سال 2012 برمی گردد که نام آن را «سکه رنگی» گذاشته بودند. این نمونه ها در ابتدا از طریق پروتکل هایی مانند Counterparty و Omni در بلاک چین بیت کوین منتشر شدند و گاهی اوقات به ارزانی یک ساتوشی، کوچکترین واحد بیت کوین، قیمت گذاری می شدند. اینها به نمایندگی از انبوهی از دارایی ها عرض می شدند و موارد استفاده متفاوتی دارند. سکه های رنگی سرانجام از دو خارج شدند اما زمینه را برای ظهور NFTها در آینده ایجاد کردند.

سرانجام وقتی که این بازار در سال 2017 با کریپتوکیتیز (CryptoKitties) مورد توجه عموم قرار گرفت، این بازی حیوان خانگی مجازی چنان محبوب شد که که شبکه اتریوم را به انسداد کشاند و رکورد جدیدی در سقف تاریخی حجم تراکنش ها در این شبکه ثبت کرد. اکنون در سال 2021 کل این زیرساخت استحکام و تنوع بیشتری یافته است.

گزارشی جدیدی از تارنمای NonFungible نشان می دهد که معاملات NFT در طول سال 2020 بیش از چهار برابر شده و از 62 میلیون دلار به بیش از 250 میلیون دلار رسیده است. فروش هنری NFT با سرعتی بالا رشد کرد و همه دیگر بخش های مرتبط با صنعت رمزنگاری را پشت سر گذاشت. تعداد کیف پول های فعال در این بخش نیز بین سال های 2019 و 2020 شاهد رشدی 97 درصدی بوده است.

این گزارش همچنین نشان می دهد که NFTها در درازمدت نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد مجازی دارند، چراکه مردم پول و زمان بیشتری را برای خرید کالاها و تجربیات مجازی سرمایه گذاری می کنند. این گزارش همچنین بیان می دارد که قابلیت های فعلی فقط شروع موارد استفاده مختلف برای NFTها است و این صنعت در صنایع مختلف ادغام خواهد شد. چندان طولی نخواهد کشید تا اولین خدمات مالی با پشتیبانی NFT ظاهر خواهد شد که بیمه دیجیتال و وام های وثیقه دار می تواند نمونه هایی از آن باشد.

تاثیر NFTها بر صنایع مختلف

به نظر می رسد صنعت هنر اکنون در کانون توجه NFT قرار گرفته است. این صنعت بیشترین توجه را به خود جلب و رشد بی سابقه ای را تجربه کرده است. با این حال، شایان ذکر است که صنایع دیگر نیز در همین مسیر در حال پیشروی هستند. بازی، صنعتی است که کاملا متناسب NFTها است؛ شمار بازی های کارتی رمزنگاری شده و سرمایه گذاری های انجام شده توسط شرکت های مشهور بازی سازی مانند Ubisoft و آتاری، شاهدی آشکار برای این ادعا است.

همانطور که قبلا ذکر شد، گویا صنعت سرگرمی نیز در حال ورود به حوزه NFT است و این فقط مختص هنرمندان نیست. به زودی بلیت رویدادهای زنده با استفاده از سیستم های مبتنی بر NFT صادر خواهد شد که مشکل شایع جعل و تقلب در صنعت فروش بلیت را کاهش می دهد.

در لیگ های ورزشی نیز NFT به راحتی می تواند برای مواردی مثل «کارت بیس بال دیجیتال» استفاده شود، بنابراین منطقی است که ببینیم لیگ های بزرگ ورزشی شروع به استفاده از این فناوری می کنند. این اتفاق هم اکنون نیز در حال روی دادن است: فرمول یک دلتا تایم که یک بازی کلسکسیونی فرمول یک است؛ و پلتفرم تاپ شات (Top Shot) اتحادیه ملی بکستبال آمریکا که پلتفرمی دارای مجوز رسمی برای لحظات به یادماندنی بازی های بسکتبال به صورت کارت های کلکسیونی با نام «لحظات» (Moments) است.

ویلهم پوجار (Wilhelm Pujar)، هم بنیان گذار و مدیرعامل پلتفرم غیرمتمرکز توافق های خدماتی استکتیکال (Stacktical)، دیدگاهی صعودی درباره اقلام کلکسیونی ورزشی در NFT دارد. او گفت: «با توجه به اینکه شرط بندی ورزشی بازاری با ارزش بیش از 200 میلیارد دلار است، می توان انتظار اختصاص سرمایه های بزرگی را به بخش NFT داشت، که به عنوان یک محافظ احساسی و مالی در مقابل ورزشگاه ها و میادین خالی عمل می کند.»

اگرچه اقلام کلکسیونی بازی، هنر و ورزش از صنایع پیشرو در پذیرش NFT هستند، اما در بازارهای دیگر پتانسیلی نهفته ای وجود دارد. یات سیو (Yat Siu)، هم بنیان گذار پلتفرم بازی بلاک چینی آنیماکو برندز (Animoca Brands)، معتقد است NFTها می توانند در بسیاری از صنایع دیگر اثرگذار باشند. به گفته سیو، حوزه های دیگری مانند پزشکی، مد، مالی، تولیدی، کشاورزی، بیمه و بسیاری دیگر به حوزه NFT خواهند پیوست.

آیا NFT فقط یک روند دیگر در حوزه رمزارز است؟

NFT ها و به طور کلی فناوری های غیرمتمرکز، همه را قادر می سازند که با مرتبط شدن با هواداران و حذف واسطه های دست و پاگیر، مستقیما از کار خود درآمدزایی داشته باشند. افراد از این طریق می توانند مالکیت شفاف برای آفرینش های، اعم از عکس، میم، گیف، فیلم، موسیقی، کتاب یا حتی نام دامنه داشته باشند.

اگرچه هنوز تا پذیرش جریان اصلی راه زیادی در پیش است، نشانه هایی از پیش آمدن شرکت های عظیم برای تبدیل شدن به پیشگامان NFT دیده می شود. بسیار محتمل است که برندهای شناخته شده تری وارد این فضا شوند. یان فرند (Ian Friend)، هم بنیان گذار شبکه فروم (Ferrum Network)، اذعان داشت که پذیرش انبوه اکنون قبلا آغاز شده و احتمالا ادامه خواهد یافت.

موضوع فقط هیاهو نیست؛ NFTها ممکن است باعث یک تغییر پارادایمی چشمگیر در اشتراک محتوای دیجیتال در صنایع مختلف از جمله هنر، بازی، ملاک و غیره شوند. حتی ممکن است در اقتصاد مجازی آینده نیز سیطره داشته باشند.

البته چندین صنعت دچال اختلال خواهند شد و بازارهای کالاهای کلکسیونی برای همیشه توسط NFT عوض خواهد شد. جی دی سلبگو (J.D. Salbego)، مدیرعامل پلتفرم پروتکل بلاک چینی AnRKey X، گفت: «ما هم اکنون هم شاهد چنین چیزی در نوع تعاملات هست؛ موسسات جدی شروع به شناسایی ارزش امنیت، اصالت و قابلیت ردیابی بی نظیر برای دارایی های تعویض ناپذیر در یک محیط دیجیتالی کرده اند.»

کد خبر: 1399121506AAMMMF

مطالب مرتبط:

عرضه اولین توکن فلزات جهان توسط غول معدنی روسیه 

بایننس قالب جدید عرضه اولیه صرافی خود را با توکن هواداری آث میلان آزمایش کرد

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

آشنایی با ارز دیجیتال بیکری توکن (BAKE)

ارز بیکری توکن (BAKE) در سپتامبر سال 2020 راه اندازی شد و بخشی از اکوسیستم بیکری سواپ است. ارائه دهندگان نقدینگی از طریق توکن...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته