چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

آشنایی با ارز دیجیتال میکر (MKR)

ارز دیجیتال میکر MKR توکن حاکمیتی میکر دائو و پروتکل میکر است. در این مطلب بر اساس اطلاعات وبسایت مرجع ارز های دیجیتال Coinmarketcap.com به معرفی سکه MKR و موارد استفاده و ویژگی های آن می پردازیم.

سازنده ارز دیجیتال میکر MKR چه کسی است؟

MKR توکن حاکمیتی «سازمان غیرمتمرکز مستقل میکر» (MakerDAO) و «پروتکل میکر» است که به ترتیب یک سازمان غیرمتمرکز و یک پلتفرم نرم افزاری هستند، هر دو مبتنی بر بلاک چین اتریوم که به کاربران اجازه می دهد تا استیبل کوین DAI را عرضه و مدیریت کنند.

میکر پروژه ای است که وظیفه آن فعالیت با DAI است، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز تحت مدیریت جامعه و یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا.

توکن های MKR به عنوان نوعی سهم رای گیری برای سازمانی محسوب می شود که DAI را مدیریت می کند؛ در حالی که آنها به دارندگان خود سود پرداخت نمی کنند، به دارندگان حق رای دادن در مورد توسعه پروتکل میکر را می دهند و انتظار می رود که مطابق با موفقیت DAI ارزش MKR هم افزایش یابد.

اکوسیستم میکر یکی از اولین پروژه های موجود در زمینه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) است: صنعتی که به دنبال ساخت محصولات مالی غیرمتمرکز بر روی بلاک چین های دارای قرارداد هوشمند مانند اتریوم است.

چه کسانی بنیانگذار میکر هستند؟

MakerDAO ، اولین نهاد در داخل اکوسیستم بزرگتر میکر، در سال 2015 توسط رون کریستنسن، یک کارآفرین اهل سی لند دانمارک ایجاد شد.

کریستنسن در رشته بیوشیمی از دانشگاه کپنهاگ فارغ التحصیل شد و در مدرسه تجارت کپنهاگ در رشته تجارت بین الملل تحصیل کرد. پیش از MakerDAO ، وی شرکت استخدام بین المللی Try China را تأسیس و مدیریت می کرد.

چه چیزی میکر را منحصر به فرد می کند؟

از اکتبر سال 2020، DAI یکی از محبوب ترین استیبل کوین ها بوده است. DAI با بیش از 800 میلیون دلار ارزش بازار در رتبه 25 بزرگترین ارز های دیجیتال قرار دارد و دارای آدرس های فعال بیشتری نسبت به تتر (USDT) بزرگترین استیبل کوین در بازار است.

برنامه منحصر به فرد MKR در این واقعیت نهفته است که به دارندگان آن اجازه می دهد تا به طور مستقیم در روند اداره DAI شرکت کنند. هر دارنده توکن میکر حق رای دادن در مورد تغییرات در پروتکل میکر را دارد که البته قدرت رأی آنها بستگی به اندازه سهم MKR آنها دارد. برخی از جنبه های این پروتکل که دارندگان می توانند به آنها رأی دهند عبارتند از:

• افزودن انواع دارایی ضمانتی جدید به پروتکل، که به کاربران امکان می دهد ارزهای دیجیتال جدیدی را برای ضرب بیشتر DAI تقدیم کنند.
• اصلاح پارامترهای ریسک انواع دارایی های ضمانتی موجود.
• تغییر نرخ پس اندازDAI: دارندگان توکن DAI می توانند با قفل کردن آنها در یک قرارداد خاص پس انداز کنند و نرخ پس انداز بر سودآوری آن قرارداد تأثیر می گذارد.
• انتخاب اوراکل ها، نهادهایی که هدف آنها تامین داده های قابل اعتماد خارج از بلاک چین به اکوسیستم میکر است.
• به روز رسانی پلتفرم.

توانایی مشارکت در مدیریت یکی از بزرگترین استیبل کوین ها در بازار همان چیزی است که تقاضا برای توکن های MKR را ایجاد می کند و به همین ترتیب بر ارزش آنها تأثیر می گذارد.

چند سکه سازنده MKR در گردش وجود دارد؟

عرضه و حذف MKR از سیستم توسط یک سیستم پیچیده از مکانیسم های وابسته به یکدیگر اداره می شود که می خواهند از اینکه DAI همیشه سایر دارایی های رمزارز را کاملا ضمانت می گیرد و پشتوانه آن به دلار آمریکا حفظ می شود اطمینان حاصل کنند.

در هنگام کاهش قیمت، ممکن است مقدار رمزارز ذخیره شده برای ضمانت کامل مقدار مربوطه DAI ناکافی باشد. در این صورت، پروتکل میکر به طور خودکار شروع به نقد کردن محتوا می کند، و درآمد حاصل از آن را برای پوشش دادن تعهدات خود استفاده می کند. اگر مقدار DAI تولید شده در جریان نقد کردن کافی نباشد، پروتکل میکر توکن های MKR جدیدی را برای فروش و پوشش مبلغ باقیمانده ضرب می کند و در نتیجه کل عرضه را افزایش می دهد.

با این حال، در برخی موارد، مقدار DAI ساخته شده از حراجی ها برای حصول اطمینان از ضمانت کامل از حد لازم فراتر می رود، سپس توسط پروتکل میکر برای بازخرید و سوزاندن توکن های MKR استفاده می شود و میزان کل عرضه آنها کاهش می یابد.

بنابراین، عرضه MKR یک مقدار پویا است که بسته به شرایط بازار و سلامت کلی اکوسیستم DAI تغییر می کند. تا اکتبر سال 2020، میزان عرضه در گردش توکن های میکر در حدود 1 میلیون واحد به ارزش بیش از 500 میلیون دلار بوده است.

امنیت شبکه میکر چگونه است؟

MKR یک توکن ERC-20 است، به این معنی که با استفاده از بلاک چین اتریوم اجرا می شود و امنیت آن حفظ می شود. اتریوم نیز به نوبه خود توسط الگوی اثبات کار Ethash ایمن می شود.

کد خبر: 1400012809MGMCMF

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال نکسو (NEXO)

آشنایی با ارز دیجیتال ریون کوین (RVN)

آشنایی با ارز دیجیتال دیسنترالند (MANA)

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین کش (BCH)

آشنایی با ارز دیجیتال توکن بیسیک اتنشن (BAT)

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

آشنایی با ارز دیجیتال بیکری توکن (BAKE)

ارز بیکری توکن (BAKE) در سپتامبر سال 2020 راه اندازی شد و بخشی از اکوسیستم بیکری سواپ است. ارائه دهندگان نقدینگی از طریق توکن...

آشنایی با ارز دیجیتال ترو یو اس دی (TUSD)

ترو یو اس دی یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا است که با نرخ 1: 1 به دلار آمریکل متصل می شود. ترو...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته