جمعه 10 فروردین 1403

آشنایی با ارز دیجیتال دات (DOT) و بلاک چین پولکادات Polkadot

پولکادات یک پروتکل چند زنجیره ای متن باز شاردینگ (Sharding) است که انتقال بین زنجیره ای برای هر داده یا دارایی نه تنها توکن ها فراهم می کند. پس در نتیجه باعث ارتباط طیف زیادی از بلاک چین ها با یکدیگر می شود.

قابلیت همکاری منجر به تاسیس یک وب کاملا خصوصی و غیر متمرکز که توسط کاربران کنترل می شود گردیده است و به ایجاد اپلیکیشن ها، موسسات و خدمات جدید منجر شده است.

پروتکل پولکادات زنجیره های خصوصی و عمومی، شبکه های بدون نیاز به اجازه، اوراکل ها و تکنولوژی های آینده را به هم متصل می کند و به این بلاک چین های مستقل اجازه می دهد که اطلاعات و تراکنش ها را از طریق ریلی چین (relay chain) پولکادات با هم تقسیم کنند.

 پولکادات سه هدف شفاف را دنبال می کند:

پولکادات حاکمیت و کارکرد شبکه را مهیا می­ کند، و با پیوند به ایجاد پاراچین ­ها (parallel chain)  می­پردازد.

پولکادات چهار جز دارد:

*ریلی چین: «قلب» پولکادات به حساب می آید و به ایجاد اجماع، همکاری و امنیت در شبکه زنجیره های متفاوت کمک می کند.

*پاراچین ها: زنجیره های مستقلی که می توانند توکن خود را داشته باشند و با موارد استفاده خاص می توانند بهینه گردند.

* پاراترد (parathread): مانند پاراچین ها است اما اتصال قابل انعطافی بر اساس مدل پرداخت بر اساس استفاده دارد.

* پل‌ها (Bridges): به پاراچین ها و پاراتردها اجازه می دهد تا با بلاک چین های خارجی مانند اتریوم ارتباط داشته باشند و به آن ها متصل شوند.

بنیانگذاران پولکادات چه کسانی هستند؟

بنیاد Web3 پولکادات را بنیان گذاشته است. این بنیاد سوئیسی برای ایجاد وب غیرمتمرکز و کاربردی و قابل استفاده برای کاربر به عنوان یک پروژه متن باز آغاز به کار کرده است.

دکتر گاوین وودGavin Wood، روبرت هبرمیر Robert Habermeier و پیتر زابان Peter Czaban موسسان آن هستند.

رئیس این بنیاد گاوی وود به خاطر تاثیرش بر روی سه گانه اتریوم به عنوان یکی از بنیانگذاران، پاریتی تکنولوژی به عنوان موسس و خالق زبان قراردادهای هوشمند یعنی سالیدیتی شناخته شده است.

هبرمیر یک محقق و توسعه دهنده بلاک چین و رمزارز بسیار معتبر است. زابان نیز مدیر تکنولوژی این بنیاد است. با کوله باری از تجربه در صنایع فین تک بسیار خاص، او اکنون به توسعه یک نسل از تکنولوژی توزیع شده کمک می کند.

چه چیز پولکادات را منحصر به فرد کرده است؟

پولکادات یک شبکه چند زنجیره ای چند تکه (sharded) است. به این معنا که می تواند بسیاری از تراکنش ها را در زنجیره های متعدد به صورت موازی (parachain) پردازش کند. این پردازش موازی مقیاس پذیری آن را آسان می کند.

بلاک چین های سفارشی برای توسعه از طریق چارچوب Substrate سریع و آسان هستند و می توانند به شبکه پولکادات در عرض چند دقیقه متصل شوند. این شبکه هم چنین بسیار منعطف و قابل تغییر است و این موضوع اجازه می دهد تا اطلاعات و کارکرد بین شرکت کنندگان مانند دیگر اپلیکیشن ها بر روی موبایل هوشمند همه چیز به اشتراک گذاشته شود.

پولکادات می تواند بدون نیاز به فورک به روز رسانی شود و به این طریق قابلیت های جدید پیدا کند و باگ هایش برطرف شود.

این شبکه سیستم حاکمیتی مبتنی بر کاربری دارد که به امن کردن آن کمک می کند. جوامع می توانند حاکمیت بلاک چین را بر روی پولکادات بر اساس نیازها و مقتضیات شرایط سفارشی سازی کنند. گزینش‌گر (nominators)، اعتبارسنج ها، نودهای رابط (Collators) و نودهای ناظر (Fishermen) وظایف متعددی که به امنیت و دوام این شبکه کمک می کنند دارند و رفتارهای بد را ریشه کن می کنند.

ارز دیجیتال دات DOT چیست؟

در سال 2017، پولکادات با فروش ارز دیجیتال دات در جریان عرضه اولیه سکه (توکن) حدود 140 میلیون دلار درآمد داشت. پلکادات هم­چنین دو فروش خصوصی در سال 2019 و 2020 برگزار کرد  و حدود 100 میلیون دلار در این دو فروش درآمد کسب کرد.

به خاطر مشکلی که در کیف پول اتریوم پاریتی به وجود آمد، حدود نیمی از توکن­های عرضه اولیه قفل شدند. این توکن­های قفل شده دوباره احیا نشدند، اما از بین رفتن آن­ها روی توانایی و کارکرد پلکادات تاثیری نگذاشت.

در اوت 2020، پلکادات به سرمایه­گذاران اجازه داد تا توکن­های باقی­مانده را معامله کنند. از آن زمان، دات در بیش از 40 صرافی ثبت شده و حجم بالای معاملات آن سر به فلک می­کشد. دات یکی از پنج سکه اول بازار به حساب می­آید.

در زمان شروع معاملات، میزان توکن دات با ضرب در صد باز تعریف شد. البته این موضوع تغییری در ارزش بازار (Market Cap) توکن ایجاد نکرد. بلکه تنها قابلیت بررسی این میزان توکن را بیشتر و آن را برای تحلیل­های ماشینی خواناتر کرد.

در کنار معاملات مالی پایه، توکن دات سه فایده اصلی دارد: حاکمیت (governance)،  استیکینگ (Staking) و پیوستگی (Bonding)

چند توکن پولکادات (DOT) در گردش است؟

در حال حاضر پولکادات یک میلیارد توکن DOT دارد که در نتیجه بازتعریف شبکه از یک ذخیره نهایی 10 میلیون در اوت 2020 است.
این بازتعریف تنها برای عدم استفاده از اعشار کوچک و سهولت در محاسبه انجام شده است. در حالی که تمامی تتمه حساب ها با این فاکتور به صد رسید، این موضوع توزیع DOT یا سهم دارندگان را تحت تاثیر قرار دادند.

به چه میزان شبکه پولکادات مطمئن است؟

همکاری عظیم بین اعتبارسنج ها به امنیت بلاک چین های متعدد آن کمک کرده است و به آن ها این اجازه را می دهد تا تراکنش های خود را با پخش کردن داده ها در پاراچین های مختلف مطمئن کنند.

این شبکه از مکانیسم اثبات سهام کاندید شده (NPoS) برای انتخاب اعتبارسنج ها و گزینش گران استفاده می کند و امنیت زنجیره را بالا می برد.

این شکل منحصر به فرد ارزش گذاری به زنجیره ها این امکان را می دهد تا به صورت امن با یک قانون با یکدیگر مراوده کنند و در عین حال مستقل بمانند.

از کجا می توان پولکادات (DOT) خریداری کرد؟

صرافی های برتری که DOT را معامله می کنند در حال حاضر بایننس، هوبی گلوبال، HBTC، اوکی اکسنچ OKEx و Binance.K.R هستند.

کد خبر: 1400011101SBMCMF

مطالب مرتبط:

لاو کوین (Lovecoin) چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال الراند (EGLD)

آشنایی با ارز دیجیتال دش (DASH)

آشنایی با ارز دیجیتال هارمونی (ONE)

آشنایی با ارز دیجیتال سینتتیکس (SNX)

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته