پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

واژه نامه

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
There are currently 22 names in this directory beginning with the letter A.
A

Acquisition (تملک)
خرید بیشتر یا همه سهام یک شرکت توسط یک شرکت دیگر برای به دست آوردن کنترل آن شرکت. خرید بیش از 50 درصد سهام یا دیگر دارایی های یک شرکت، به شرکت خریدار امکان می دهد که بدون نیاز به جلب نظر دیگر سهامداران درباره آینده آن شرکت تصمیم گیری کند.
دسته بندی رمزارز

Address (آدرس، نشانی)
آدرس جایی در بلاک چین است که با یک رشته از حروف و اعداد منحصربه فرد شناخته می شود و برای ارسال یا دریافت رمزارزها و ذخیره آن استفاده می شود.
دسته بندی بلاک چین

Affiliate Marketing (بازاریابی آشناسازی)
یکی از مدل های بازاریابی است که در آن یک شرکت به یک ناشر شخص ثالث در ازای ارجاع دادن مشتری برای محصولات و خدمات آن شرکت، پول می دهد. ناشران شخص ثالث در این روش وابسته (Affiliate) آن شرکت به شمار می روند، و حق کمیسیونی که دریافت می کنند در واقع مشوق آن ها برای یافتن راهی برای تبلیغات شرکت است.
دسته بندی رمزارز

Airdrop (ایردراپ)
یک روش بازاریابی است که در آن یک رمزارز خاص را به عنوان پاداش یک کار ویا ترغیب به مشارکت در یک پروژه میان مخاطبان توزیع می کنند. در رویدادهای ایردراپ گاهی کاربران برای تبلیغ و ترویج آن رمزارز در فضای مجازی مقداری از آن را به صورت پاداش دریافت می کنند. گاهی نیز شرکت صادرکننده رمزارز به کسانی که پیشتر آن را خریداری کرده اند، متناسب با دارایی رمزارزی آن ها، مقداری دیگر هدیه می دهد.
دسته بندی رمزارز

All time high - ATH (سقف تاریخی، بالاترین قیمت تاریخی)
بالاترین میزان قیمت یا ارزش کل بازار یک رمزارز در کل مدت عملکرد آن از زمان ایجاد تاکنون را سقف تاریخی می گویند. این اصطلاح در مقابل کف تاریخی قرار دارد.
دسته بندی رمزارز

All time low - ATL (کف تاریخی، پایین ترین قیمت تاریخی )
پایین ترین میزان قیمت یا ارزش کل بازار یک رمزارز در کل مدت عملکرد آن از زمان ایجاد تاکنون را کف تاریخی می گویند. این اصطلاح در مقابل سقف تاریخی قرار دارد.
دسته بندی رمزارز

Altcoin (آلت کوین، سکه جایگزین)
با توجه به اینکه بیت کوین اولین رمزارزی بود که توجه جهانیان را جلب کرد، همه رمزارزهای دیگری که پس از آن به وجود آمده اند «آلت کوین» نامیده می شوند. تا مارس 2021، بیش از 9 هزار آلت کوین در بازار رمزارزها به وجود آمده است. داده های کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) نشان می دهد که این رمزارزها تا مارس 2021 بیش از 40 درصد بازار را در اختیار دارند.
دسته بندی رمزارز

Annual Percentage Rate (نرخ سود سالانه )
درصد سودی است که به صورت سالانه به وام دهندگان یا سرمایه گذاران پرداخت می شود. این عدد که به صورت درصد نمایش داده می شود، نمایانگر هزینه سالانه منابع مالی در طول دوره وام یا درآمد حاصل از یک سرمایه گذاری است. نرخ سود سالانه شاخصی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد تا ارزش سرمایه گذاری در یک شرکت را با شرکت های دیگر مقایسه کنند.
دسته بندی رمزارز

Annual Turnover (گردش مالی سالانه )
نرخ درصد گردش مالکیت یک دارایی در طول یک سال. این نرخ در مورد شرکت ها به گردش مالی فاکتورها، مبالغ قابل دریافت، مبالغ قابل پرداخت یا دارایی ها مربوط به می شود.
دسته بندی رمزارز

Anti-Money Laundering - AML (ضدپولشویی )
به مجموعه ای از قوانین و مقررات بین المللی گفته می شود که برای مبارزه با پولشویی از طریق رمزارزها توسط سازمان های جنایی یا افراد متخلف ایجاد شده است.
دسته بندی رمزارز

Antitrust (ضدانحصار)
قوانین ضدانحصار به مقرراتی گفته می شود که با محدود کردن قدرت بازار شرکت ها، رقابت را تشویق می کنند. بخشی از این قوانین برای حصول اطمینان از این امر است که شرکت ها با تملک و ادغام دیگر شرکت ها نتوانند قدرت بازار را در اختیار گرفته یا ایجاد انحصار کنند. همچنین، این قوانین شرکت هایی را که انحصار ایجاد کرده اند، به شرکت های کوچکتر تقسیم می کنند. قوانین ضدانحصار همچنین از تبانی شرکت ها یا ایجاد کارتل برای محدود کردن رقابت از طریق اقداماتی نظیر تثبیت قیمت، جلوگیری می کنند.
دسته بندی رمزارز

Application Programming Interface - API (واسط برنامه نویسی کاربردی )
API یک رابط کاربری است که تعامل میان چندین نرم افزار یا ترکیبی از واسط های سخت افزاری و نرم افزاری را تعریف می کند. این رابط کاربری واسط بین کتابخانه، سیستم عامل یا برنامه هایی است که از آن تقاضای سرویس می کنند. API معمولا شامل تعداد زیادی تعریف زیرروال، پروتکل های ارتباطی و ابزار است که برای ایجاد نرم افزارهای کاربردی روی بستر موجود به کار می رود. API ها در بلاک چین نیز کاربرد زیادی دارند.

application-specific integrated circuit - ASIC (ای‌سیک )
به دستگاه هایی گفته می شود که مختص استخراج ارزهای دیجیتال ساخته شده است. عموما هر دستگاه ای سیک برای استخراج یک رمزارز خاص طراحی شده است. این دستگاه ها معمولا گران هستند، اما از آنجا که مختص یک کار ایجاد شده اند، نسبت به یک رایانه که قادر به انجام هر کاری باشد، قدرت بسیار بالاتری دارند. این مسئله خرید این دستگاه ها را به صرفه می کند.
دسته بندی رمزارز

application-specific integrated circuit - ASIC (ای‌سیک)
به دستگاه هایی گفته می شود که مختص استخراج ارزهای دیجیتال ساخته شده است. عموما هر دستگاه ای سیک برای استخراج یک رمزارز خاص طراحی شده است. این دستگاه ها معمولا گران هستند، اما از آنجا که مختص یک کار ایجاد شده اند، نسبت به یک رایانه که قادر به انجام هر کاری باشد، قدرت بسیار بالاتری دارند. این مسئله خرید این دستگاه ها را به صرفه می کند.

Arbitrage (آربیتراژ)
آربیتراژ به خرید و فروش همزمان یک رمزارز در چند صرافی می گویند. برخی معامله گران از این روش برای کسب سود از اختلاف جزئی قیمت یک رمزارز در صرافی های مختلف استفاده می کنند. آن ها یک رمزارز را از یک صرافی که قیمت رمزارز در آن پایین است می خرند و در یک صرافی دیگر که قیمت رمزارز در آن بالاتر است می فروشند.
دسته بندی رمزارز

Asset Class (کلاس دارایی)
دسته بندی ویژه دارایی های قابل سرمایه گذاری است که دارایی ها را براساس ویژگی های مشترک آن ها در دسته های مختلف قرار می دهد. دارایی هایی که در یک دسته قرار می گیرند، مشمول قوانین و مقررات مشابهی می شوند. دسته رمزارزها یک کلاس دارایی است که باعث می شود، همه رمزارزها تحت یک قانون و مقررات قرار گیرند.
دسته بندی رمزارز

Asset Management (مدیریت دارایی)
مدیریت یک بخش یا کل سبد سهام یا رمزارزهای یک مشتری توسط یک موسسه خدمات مالی که می تواند توسط یک بانک سرمایه گذاری یا یک شخص انجام شود. موسساتی که مدیریت دارایی انجام می دهند، خدمات سرمایه گذاری را به همراه طیف گسترده ای از محصولات سنتی و جایگزین پیشنهاد می کنند که ممکن است سرمایه گذاری عادی به آن ها دسترسی نداشته باشند. بسیاری از شرکت هایی بزرگ مدیریت دارایی به تازگی وارد بازار رمزارز شده اند و گزینه های برای سرمایه گذاری در این بازار به مشتریان خود پیشنهاد می دهند.
دسته بندی رمزارز

Assets Under Manamgement – AUM (دارایی تحت مدیریت)
ارزش کل بازار سرمایه گذاری هایی که یک فرد یا یک موسسه به نمایندگی از سرمایه گذار یا مشتری مدیریت می کند. تعاریف و فرمول محاسبه دارایی تحت مدیریت در هر شرکتی متفاوت است. برخی از شرکت ها، سپرده های بانکی، صندوق های سرمایه گذاری مشترک، و پول نقد را نیز در دارایی تحت مدیریت خود محاسبه می کنند. اما برخی دیگر از شرکت ها فقط اموالی را در نظر می گیرند که صلاحیت تصمیم گیری درباره آن را دارند و مشتری اختیار آن را به شرکت داده است.
دسته بندی رمزارز

Atomic Swap (اتمیک سواپ)
اتمیک سواپ یک فناوری قرارداد هوشمند (Smart Contract) است که به معامله گران امکان می دهد یک رمزارز را بدون استفاده از واسطه های متمرکز مانند صرافی ها با یک رمزارز دیگر تبادل کنند. اتمیک سواپ ها هم می توانند مستقما میان دو بلاک چین مختلف قرار گیرند و هم به صورت برون زنجیره ای و خارج از بلاک چین اصلی کار کنند. اتمیک سواپ ها اولین بار در سپتامبر سال 2017 با انجام یک تراکنش میان رمزارز دیکرد (Decred) و لایت کوین (Litecoin) شناخته شدند.
دسته بندی رمزارز

Audit (حسابرسی)
بررسی و ارزیابی صورت های مالی یک سازمان به منظور اطمینان از درستی و دقیق بودن سوابق مالی یک شرکت یا سازمان. حسابرسی می تواند به شکل داخلی توسط کارمندان سازمان یا به صورت خارجی توسط ماموران شرکت های حسابرسی انجام شود.
دسته بندی رمزارز

Average Daily Trading Volume - ADVT (میانگین حجم معاملات روزانه)
میانگین تعداد سهام یا رمزارزهای معامله شده در طول یک روز. حجم روزانه نشان دهنده تعداد سهام یا رمزارزهای مبادله شده در یک روز است، اما برای نشان دادن میانگین حجم معاملات روزانه، میانگین این عدد را در چند روز حساب می کنند. میانگین حجم معاملات روزانه یک معیار مهم است، چرا که پایین یا بالا بودن حجم معاملات حاکی از میزان جلب نظر مشتریان به یک سهام یا رمزارز خاص است. بسیاری از معامله گران، ترجیح می دهند با رمزارزهایی کار کنند که میانگین حجم معاملات روزانه آن ها بالا است، تا ورود و خروج راحت تری از معاملات آن داشته باشند.
دسته بندی رمزارز

Average Selling Price-ASP (میانگین قیمت فروش)
قیمتی که یک رمزارز، سهام، کالا یا خدمات معمولا با آن قیمت قابل فروش است.
دسته بندی رمز ارز