جمعه 7 اردیبهشت 1403

واژه نامه

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
There are currently 39 names in this directory beginning with the letter D.
D

Data Mining (داده کاوی)
فرایند تبدیل داده خام به اطلاعات مفید. شرکت ها با استفاده از نرم افزار اقدام به جستجو برای الگوهایی در دسته های بزرگ داده می کنند و با استفاده از آن اطلاعات بیشتری درباره مشتریان خود یاد می گیرند. از این طریق، راهبردهای بازاریابی موثرتری توسعه داده و فروش خود را افزایش و هزینه ها را کاهش می دهند. داده کاوی به جمع آوری موثر داده و پردازش رایانه ای بستگی دارد.

Day Trader (معامله گر روزانه )
معامله گر روزانه کسی است که با استفاده از حرکات قیمتی در طول یک روز حجم نسبتا بزرگی از معاملات لانگ و شورت را انجام می دهد. هدف از این نوع معاملات سود بردن از حرکات قیمتی بسیار کوتاه مدت است. معامله گران روزانه گاهی اوقات از اهرم برای چند برابر کردن سود خود استفاده می کنند، که البته چنین کاری ریسک چند برابر شدن ضرر را هم در پی دارد.
دسته بندی رمزارز

Dealer (معامله گر )
معامله گر فرد یا شرکتی است که رمزارز یا اوراق بهادار را از طریق یک کارگزار یا از راه های دیگر برای خود خرید و فروش می کند. معامله گر خرید و فروش رمزارز یا اوراق بهادار را برای خود و با حساب خود انجام می دهد، برخلاف کارگزار که از طریف مشتری و با سفارش او خرید و فروش انجام می کند.
دسته بندی رمزارز

Debit Card (کارت نقدی)
کارتی است که توسط یک بانک یا موسسه مالی صادر می شود و به حساب بانکی دارنده آن متصل است. دارنده کارت هر مبلغی را که از کارت مصرف کند، مستقیما از حساب بانکی او کسر می شود. تفاوت کارت نقدی با کارت اعتباری در همین نکته است؛ یعنی در کارت نقدی فرد از اعتبار حساب خود استفاده می کند، اما در کارت اعتباری از اعتبار بانک.
دسته بندی رمزارز

Debt Collector (تحصیلدار )
تحصیلدار فرد یا شرکتی است که در کار بازیابی پول متعلق به حساب های معوقه است. بسیاری از تحصیلداران به استخدام شرکت ها درمی آیند که طلب هایی دارند. تحصیلداران در ازای وصول مطالبات شرکت، کارمزد یا درصدی از مطالبات وصول شده را می گیرند. برخی از تحصیلداران خریدار بدهی هستند. این افراد یا شرکت ها، بدهی را به کسری از قیمت اسمی آن خریده و پس از آن اقدام به بازیابی کل پول می کنند.
دسته بندی رمزارز

Decentralization (تمرکززدایی)
تمرکززدایی به معنای نبود یک موجودیت یا نهاد مرکزی در یک سیستم ماننده پایگاه داده و کنترل و اداره آن توسط نهادها، افراد و موجودیت های مختلف است، به شکلی که برای اعمال یک تصمیم یا تغییر در آن سیستم، نیاز به اجماع میان همه کنترل کننده ها باشد. در مدل غیرمتمرکز، یک شبکه توسط همه کسانی که در آن مشارکت دارند کنترل می شود. یکی از بهترین نمونه های تمرکززدایی، بلاک چین های عمومی هستند که کنترل و مدیریت آن تحت اختیار یک نهاد مرکزی نیست؛ بلکه همه کسانی که فعالیت آن شبکه سهم هستند، در اداره آن نیز نقش دارند.

Decentralized application - Dapp (نرم افزار غیرمتمرکز )
نرم افزارهای غیرمتمرکز، برنامه های دیجیتالی هستند که به جای یک رایانه، روی بلاک چین یا شبکه های همتا به همتای رایانه ای نصب و اجرای می شوند و کنترل و نظارت بر آن ها در اختیار یک فرد یا نهاد نیست بلکه به صورت غیرمتمرکز و در اختیار همه مشارکت کنندگان در بلاک چین یا شبکه است.
دسته بندی رمزارز

Decentralized application - Dapp (نرم افزار غیرمتمرکز)
نرم افزاری که در یک شبکه غیرمتمرکز اجرا می شود.

Decentralized Finance - DeFi (دیفای، امور مالی غیرمتمرکز)
جریانی در امور مالی که خواستار جایگزینی روش های غیرمتمرکز با در خدمات امور مالی با روش های سنتی است.

Decryption (رمزگشایی)
فرایندی که در آن اطلاعات رمزنگاری شده به قالبی باز می گردند که امکان خواندن آن توسط افراد یا ماشین وجود دارد.

Default (نکول/ناتوانی از پرداخت بدهی )
نکول به معنای ناتوانی از پرداخت بدهی، اعم از سود یا اصل وام یا مبلغ اوراق بهادار است. نکول زمانی روی می دهد که یک وام گیرنده از پرداخت به موقع عاجز شود و از پرداخت خودداری یا آن را متوقف کند. افراد، شرکت ها و حتی گاهی کشورها ممکن است در صورت ناتوانی از انجام تعهدات بدهی خود، نکول انجام دهند. وام دهنده ها اغلب پیش از اعطای وام ریسک نکول را محاسبه می کنند.
دسته بندی رمزارز

Delist (حذف از فهرست)
حذف از فهرست یا خارج کردن از فهرست به معنای متوقف کردن معاملات یک رمزارز یا سهام در یک صرافی یا بازار بورس است. حذف کردن یک رمزارز از فهرست یک صرافی ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود، مثل تعطیلی شرکت صادرکننده رمزارز، برای انطباق با دستورالعمل نهادهای تنظیم مقررات و یا عدم انطباق آن رمزارز با مقررات. از آنجا که در بسیاری از کشورها تنظیم مقررات در حوزه رمزارز هنوز انجام نشده یا در مراحل اولیه است، گاهی ممکن است احتمال غیرقانونی شدن یک رمزارز باعث حذف آن از فهرست صرافی ها شود؛ مانند اتفاقی که برای توکن ریپل (XRP) افتاد و در پی شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از شرکت ریپل، بسیاری از صرافی های عمده در آمریکا این توکن را از فهرست خود حذف کردند.
دسته بندی رمزارز

Demand (تقاضا)
یک اصل اقتصادی است که به تمایل مصرف کننده برای خرید کالا یا خدمات و تمایل به پرداخت پول برای آن اشاره دارد. اگر همه عوامل دیگر را ثابت در نظر بگیریم، افزایش قیمت کالا یا خدمات باعث کاهش حجم تقاضا می شود و بالعکس. در مورد بازار رمزارز، تقاضا به تمایل مصرف کنندگان برای خرید یک رمزارز خاص و یا به طور کل تقاضا برای سرمایه گذار در رمزارز گفته می شود.
دسته بندی رمزارز

Demand Curve (منحنی تقاضا )
منحی تقاضا نمایش گرافیکی رابطه میان قیمت یک کالا یا خدمات (در مورد بازار رمزارز یک رمزارز خاص) و میزان تقاضا برای یک دوره زمانی مشخص است. در نمودار منحنی تقاضا معمولا قیمت در محور عمودی و میزان تقاضا در محور افقی نشان داده می شود.
دسته بندی رمزارز

Denial of Service Attack (حمله محروم سازی از سرویس / حمله دیداس)
دیداس نوعی حمله سایبری است که در آن مهاجم تلاش می کند که ماشین یا منابع شبکه را با ایجاد اختلال موقف یا دائمی برای کاربران غیرقابل دسترسی کند. این حمله ممکن است به شکل توزیع شده با ترافیکی که از منابع مختلف به شبکه قربانی هجوم می آورند، انجام گیرد که در آن صورت به آن دیداس (Distributed Denial of Service Attack – DDoS) گفته می شود.

Deposit (سپرده)
پولی که در بانک نگهداری می شود. سپرده یک تراکنش است که در آن مبلغی پول برای نگهداری به طرفی دیگر منتقل می شود. در عین حال، اصطلاح سپرده ممکن است برای اشاره به بخشی از پول که به عنوان تضمین یا وثیقه برای ارسال یک کالا استفاده می شود، به کار رود.
دسته بندی رمزارز

Depth of Market (عمق بازار )
معیاری برای عرضه و تقاضا برای دارایی های نقدی و قابل معامله. عمق بازار مبتنی بر تعداد خریدهای باز و سفارش های فروش برای یک دارایی مثل رمرزارز یا سهام است. هرچه رقم صف خرید و فروش بیشتر باشد، بازار نقدینه تر و عمیق تر به شمار می رود. بازار عمیق بازاری نقدشونده است که هیچ سفارش خرید یا فروشی در آن بی جواب نخواهد ماند.
دسته بندی رمزارز

Derivative (ابزار مشتقه )
یک ابزار مالی است که ارزش آن متکی مشتق از یک دارایی یا گروهی از دارایی های اصلی است. خود ابزار مشتقه یک قرارداد میان دو یا چند طرف است و ارزشش با نوسانات دارایی های زیربنایی آن تغییر می کند.
دسته بندی رمزارز

Digital currency (ارز دیجیتال )
ارزی که در تقابل با ارزهای فیزیکی سنتی، فقط به صورت دیجیتال وجود دارد. (بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟)
دسته بندی رمزارز

Digital Identity (هویت دیجیتال )
هویت دیجیتال به اطلاعات موجود روی سیستم های رایانه ای گفته می شود که بیانگر هویت یک عامل خارجی است. این عامل خارجی می تواند یک فرد، سازمان، نرم افزار یا دستگاه باشد.
دسته بندی رمزارز

Digital Signature (امضای دیجیتال)
یک شِما یا کد دیجیتال رمزنگاری شده است که از آن برای راستی آزمایی اصالت پیام ها یا اسناد دیجیتال استفاده می شود. یک امضای دیجیتال معتبر که شرایط لازم را داشته باشد، به دریافت کننده اطمینان قطعی می دهد که پیامی که به دست او رسیده توسط ارسال کننده حقیقی ارسال شده است. این پیام می تواند یک سند، فایل، پیام، تراکنش و هر داده قابل انتقال دیگری باشد.
دسته بندی رمزارز

Distributed Ledger (دفترکل توزیع شده )
دفترکلی است که اطلاعات در آن در سراسر شبکه ای از گره های غیرمتمرکز ذخیره می شود. دفترکل توزیع شده لزوما مختص رمزارزها و همیشه به صورت عمومی نیست. بلکه ممکن است خصوصی بوده و دسترسی به آن نیازمند مجوز باشد.
دسته بندی رمزارز

Distributed Ledger (دفترکل توزیع شده)
دفترکلی است که اطلاعات در آن در سراسر شبکه ای از گره های غیرمتمرکز ذخیره می شود. دفترکل توزیع شده لزوما مختص رمزارزها و همیشه به صورت عمومی نیست. بلکه ممکن است خصوصی بوده و دسترسی به آن نیازمند مجوز باشد.

Distributed Ledger Technology - DLT (فناوری دفترکل توزیع شده )
پایگاه داده ای که میان چندین مشارکت کننده در مکان های مختلف مشترک است. این فناوری زیربنای بلاک چین است. فناوری دفترکل توزیع شده شامل زیرساخت و پروتکل هایی است که امکان دسترسی همزمان، اعتبارسنجی و به روزرسانه رکوردها را به شکلی تغییرناپذیر در شبکه فراهم می کند.
دسته بندی رمزارز

Distributed Ledger Technology - DLT (فناوری دفترکل توزیع شده)
پایگاه داده ای که میان چندین مشارکت کننده در مکان های مختلف مشترک است. این فناوری زیربنای بلاک چین است.

Distributed Network (شبکه توزیع شده)
شبکه ای که داده ها و نرم افزارهای آن، برخلاف شبکه های متمرکز که در یک مکان است، وابسته به چندین منبع باشند.

Diversification( تنوع بخشی )
یک راهبرد مدیریت ریسک است که طیف گسترده ای از دارایی های مورد سرمایه گذاری را در یک سبد (پورتفوی) ترکیب می کند. یک سبد متنوع حاوی ترکیبی از انواع مختلف دارایی ها و ابزارهای سرمایه گذاری  است با این هدف که ریسک احتمالی یک یا چند دارایی پوشش داده شود.
دسته بندی رمزارز

Dollar-Cost Averaging (میانگین‌سازی هزینه دلاری )
یک راهبرد سرمایه گذاری است که در آن سرمایه گذار کل مبلغی را که می خواهد سرمایه گذاری کند به چندین قسمت تقسیم کرده و در چند دوره اقدام به خرید رمزارز یا دارایی مورد نظر خود می کند. از این راهبرد برای کاهش تاثیر نوسانات در مجموع خریدها استفاده می شود. در این روش، خریدها در فاصله های زمانی منظم و بدون توجه به قیمت رمزارز یا دارایی مورد نظر انجام می شود. استفاده از این روش باعث می شود که دیگر نیازی به تحلیل های جزئی برای زمان بندی بازار برای خرید نباشد. معمولا استفاده از این روش باعث می شود که در نهایت حجم بیشتری از رمزارز مورد نظر را خریده باشید، نسبت به زمانی که همه پول خود را به یکبار برای خرید آن هزینه کنید.
دسته بندی رمزارز

Dollarization( دلاریزه کردن)
دلاریزه کردن به زمانی گفته می شود که یک کشور دلار را به جای ارز رسمی خود و یا در کنار آن ارز رسمی اعلام کند. دلاریزه کردن زمانی روی می دهد که ارز رسمی یک کشور به خاطر ابرتورم یا بی ثباتی شدید اقتصادی کارایی خود را به عنوان واسطه تبادل از دست بدهد.
دسته بندی رمزارز

Dolphin (دلفین )
کسی که مقدار متوسطی رمزارز دارد و دارایی های رمزارزی اش نه خیلی کم است، نه خیلی زیاد. (با نهنگ و ماهی مقایسه شود)
دسته بندی رمزارز

Dominance ( سلطه )
سلطه به سهم یک رمزارز از ارزش کل بازار رمزارزها می گویند. یعنی ارزش کل بازار آن رمزارز چه درصدی از ارزش کل بازار همه رمزارزها را در اختیار دارد. این اصطلاح بیشتر درباره بیت کوین استفاده می شود.
دسته بندی رمزارز

Dormant Account (حساب راکد )
حسابی است که برای مدتی طولانی هیچ فعالیت مالی (به جز واریز مبالغ سود) نداشته است. در برخی از کشورها، بانک ها براساس قوانین وظیفه دارند حساب هایی را که برای مدت مشخصی راکد مانده اند، خالی کرده و موجودی آن را به حساب خزانه داری کشور واریز کنند.
دسته بندی رمزارز

Dotcom Bubble (حباب داتکام)
به دوره ای در دهه 1990 میلادی گفته می شود که به دلیل رشد شرکت های فناوری رایانه ای و افزایش شدید سرمایه گذاری در شرکت های فناوری، سهام این شرکت ها در بازار بورس آمریکا به صورت شگرفی رشد کرد. سهم شرکت های در این دوره به صورت تصاعدی رشد کرد، به صورتی که شاخص نزدک که بیشتر مربوط به شرکت های فناوری است، از سال 1995 تا سال 200 از زیر 1000 واحد به بالای 5000 واحد رسید. اما از سال 2000 اوضاع تغییر کرد و در سال های 2001 و 2002 حباب داتکام ترکید و بازارها سهام آمریکا وارد یک دوره خرسی شد. برخی از تحلیلگران وضعیت کنونی بازار رمزارزها را به حباب داتکام تشبیه می کنند.
دسته بندی رمزارز

Double spending (خرج دوباره )
امکان خرج کردن دوباره یک یا چند واحد همسان از یک ارز دیجیتال. چنین ریسکی منحصر به ارزهای دیجیتال است چرا که افراد آشنا با فناوری می توانند اطلاعات یک ارز را کپی کنند. این مسئله  تا پیش از ظهور بیت کوین، بزرگترین چالش ایجاد ارزهای دیجیتال بود.
دسته بندی رمزارز

Dump (دامپ)
فروش ناگهان و پرحجم یک دارایی دیجیتال که احتمالا تأثیر منفی روی قیمت آن به همراه دارد. دامپ می تواند بخشی از یک تبانی فریبکارانه میانه معامله گران یا سرمایه گذاران باشد تا قیمت یک رمزارز را پایین بیاورند، سپس در کف قیمت اقدام به خرید آن کنند و وقتی قیمت بالا رفت سود کلانی نصیبشان شود.
دسته بندی رمزارز

Dust (داست)
داست که معنای لغوی آن غبار است، در حوزه رمزارزها به مقدار بسیار کمی از موجودی رمزارز گفته می شود که گاهی حتی کاربران متوجه افزوده شدن یا کم شدن آن از کیف پولشان نمی شود.
دسته بندی رمزارز

Dust Attack (حمله داست )
حمله داست نوعی فعالیت مخرب نوظهور است که در آن مهاجمان و کلاهبرداران اقدام به ارسال مقادیر بسیار ناچیزی از یک رمزارز (dust) به آدرس افراد مختلف می کنند. سپس، تراکنش های آن کیف پول ها را ردیابی کرده و با تحلیل ترکیبی تلاش می کنند هویت فرد یا شرکت صاحب کیف پول را بیابند. آن ها پس از آنکه بدانند در یک کیف پول مقادیر قابل توجهی رمزارز وجود دارد، از روش های مختلف برای سرقت آن استفاده می کنند.
دسته بندی رمزارز

Dust Transaction (تراکنش داست )
تراکنش داست به تراکنش هایی گفته می شود که در آن مقدار بسیار ناچیزی از یک رمزارز (داست) منتقل می شود. برخی از بلاک چین ها از جمله بیت کوین برای تراکنش ها یک مقدار حداقل تعریف کرده اند تا از سوء استفاده های احتمال از تراکنش های ریز جلوگیری کنند.
دسته بندی رمزارز

DYOR (دیور )
دیور مخفف عبارت انگلیسی «Do Your Own Research» است. این عبارت در دنیای رمزارزها این معنا را دارد که هر کسی باید خود اقدام به تحقیق درباره رمزارزها کرده و براساس تحقیقات خود سرمایه گذاری کند. در بازار رمزارزها به شدت توصیه می شود که براساس مشورت های دیگران اقدام به سرمایه گذاری نشود.
دسته بندی رمزارز