جمعه 7 اردیبهشت 1403

واژه نامه

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
There are currently 15 names in this directory beginning with the letter R.
R

Rally (اوج گیری )
به دوره ای از افزایش مداوم قیمت یک رمزارز یا دارایی دیگر و یا کلیت بازار گفته می شود. اوج گیری معمولا شامل حرکات صعودی چشمگیر در دوره های زمانی کوتاه می شود. این نوع حرکت قیمتی هم در بازار صعودی (گاوی) ممکن است روی دهد و هم در بازار نزولی (خرسی) که به ترتیب به آن اوج گیری بازار گاوی یا اوج گیری بازار خرسی گفته می شود. در هر صورت، اوج گیری دوره ای از مسطح منحنی و یا افول قیمت را به دنبال خواهد داشت. در مقابل اوج گیری، اصلاح و سقوط بازار قرار دارد.
دسته بندی رمزارز

Range (دامنه )
دامنه به فاصله میان قیمت بالا و پایین یک رمزارز در یک دوره زمانی مشخص گفته می شود، یعنی فاصله میان بالاترین و پایین ترین قیمت معامله شده آن رمزارز در یک بازه زمانی خاص مثل یک روز، یک ماه یا یک سال. دامنه قیمت در نمودارها برای دوره های زمانی مشخص به شکل بالاترین و پایین ترین نقطه یک میله در نمودار شمعدان نشان داده می شود.
دسته بندی رمزارز

Rank (رتبه/رنک )
جایگاه یک رمزارز براساس ارزش شکل بازار آن.
دسته بندی رمزارز

Real Time (زمان واقعی )
زمان واقعی به انتقال اطلاعات به کاربران در یک سیستم در سرعتی گفته می شود که تاخیر در رسیدن آن نزدیک به صفر یا بسیار بسیار کم است (در حدی که قابل چشم پوشی باشد). کارگزاری و صرافی های آنلاین معمولا نمایش زمان واقعی معاملات و تغییرات قیمتی رمزارزها و داریی های دیگر را به عنوان یک مزیت استفاده می کنند. با این کار، معامله گران می توانند از داده های لحظه ای برای تصمیم گیری های معاملاتی بهتر استفاده کنند.
دسته بندی رمزارز

Realized Gain (سود تحقق یافته )
سود تحقق یافته به منفعتی گفته می شود که از فروش یک دارایی مانند رمزارز در قیمتی بالاتر از قیمت خرید آن به دست آمده باشد. سود تحقق یافته در واقع پس از فروش آن دارایی در قیمتی بالاتر از قیمت خرید به دست می آید و در مقابل سود تحقق نیافته قرار دارد. گاهی اوقات در ترازنامه شرکت ها و یا در حسابداری شخصی ممکن است سود حاصل از قیمت کنونی یک دارایی نسبت به قیمت زمان خرید آن به عنوان سود تحقق نیافته محاسبه گردد. این سود تا زمانی که آن دارایی به فروش نرسد و سود آن واقعا به دست نیاید، همچنان تحقق نیافته به شمار می رود. اگر دارایی هنگام فروش در قیمتی پایین تر از قیمت خرید فروخته شود، به فاصله این قیمت ها ضرر تحقق یافته گفته می شود.
دسته بندی رمزارز

Realized Loss (ضرر تحقق یافته )
ضرر تحقق یافته به خسارتی گفته می شود که از فروش یک دارایی مانند رمزارز در قیمتی پایین تر از قیمت خرید آن ناشی شود. ضرر تحقق یافته در واقع پس از فروش آن دارایی در قیمتی پایین تر از قیمت خرید به دست می آید و تا زمانی که فروش صورت نگرفته باشد و دارایی همچنان در اختیار دارنده باشد، این ضرر تحقق نیافته است. اما موقعی که به فروش برسد، اگر قیمت فروش پایین تر از قیمت خرید باشد، به فاصله این دو قیمت ضرر تحقق یافته گفته می شود.
دسته بندی رمزارز

Relative Strength (قدرت نسبی )
قدرت نسبی راهبردی است که در سرمایه گذاری مومنتوم به کار می رود. در این راهبرد، معامله گر یا سرمایه گذار در رمزارزهایی سرمایه گذاری می کند که نسبت به کلیت بازار عملکرد بهتری دارند.
دسته بندی رمزارز

Relative Strength Index (شاخص قدرت نسبی )
یکی از شاخص های تحلیل تکنیکال است که دامنه تغییرات قیمتی را اندازه گیری می کند تا شرایط اشباع خرید و اشباع فروش را در یک رمزارز شناسایی کند. این شاخص به شکل یک نوسانگر نمایش داده می شود و دامنه آن از صفر تا 100 است. این شاخص، با محاسبه میانگین تعداد سود و زیان در یک دوره مشخص، اشباع خرید و اشباع فروش یک رمزارز را مشخص می کند و سرمایه گذار می تواند براساس آن، احتمال افزایش یا کاهش قیمت آن رمزارز را پیش بینی کند. معمولا این شاخص را در یک کانال بین 30 و 70 تفسیر می کنند؛ اگر شاخص از 70 بالاتر برود، به معنای اشباع خرید و افت احتمالی قیمت است و اگر به زیر 30 برود، به معنای اشباع فروش و افزایش احتمالی قیمت است.
دسته بندی رمزارز

Reserve Currency (ارز ذخیره )
ارز ذخیره حجم هنگفتی از ارز است که در بانک مرکزی یا موسسات مالی دیگر نگهداری می شود تا برای سرمایه گذاری ها، تراکنش ها، پرداخت بدهی های بین المللی یا تاثیرگذاری بر نرخ مبادلات داخلی مورد استفاده قرار گیرد. کاربرد دیگر این اصطلاح برای ارزهایی است که به عنوان ذخیره ارزش به کار می رود؛ یعنی به ارزی گفته می شود که کشورهای مختلف برای ذخیره ارزی خود مورد استفاده قرار می دهند. به عنوان مثال، دلار و یورو جزو ارزهای ذخیره به شمار می روند.
دسته بندی رمزارز

Resistance (مقاومت )
بالاترین سطح قیمت یک دارایی در طول یک دوره مشخص.
دسته بندی رمزارز

Retail Investor (سرمایه گذار خرد )
سرمایه گذار خرد یا سرمایه گذار انفرادی به سرمایه گذار غیرحرفه ای گفته می شود که اقدام به خرید و فروش رمزارز می کند. سرمایه گذاران خرد رمزارزها را برای حساب شخصی خود و در حجم هایی در مقایسه با سرمایه گذاران نهادی بسیار پایین است، خریداری می کنند.
دسته بندی رمزارز

Risk Assessment (ارزیابی ریسک )
ارزیابی ریسک اصطلاحی کلی است که در صنایع و بازارهای مختلف برای تعیین احتمال ضرر در یک سرمایه گذاری استفاده می شود. ارزیابی ریسک در تعیین ارزش یک سرمایه گذاری بسیار حیاتی است و بهترین راه برای کاهش ریسک است.  ارزیابی ریسک برای این اهمیت دارد که یک سرمایه گذار بداند نرخ بازدهی یک سرمایه گذاری ارزش ریسک احتمالی آن را دارد یا خیر.
دسته بندی رمزارز

Risk Averse (ریسک گریز )
ریسک گریز به سرمایه گذاری گفته می شود که حفظ سرمایه خود را به یک سود بالاتر از میانگین اما با خطر احتمالی ترجیح می دهد. در سرمایه گذاری، ریسک به معنای نوسانات قیمت است. یک سرمایه گذاری پرنوسان ممکن است شما را ثروتمند کند یا همه پس اندازتان را از بین ببرد. یک سرمایه گذاری محافظه کارانه در طول زمان به آهستگی اما به صورت پیوسته رشد می کند. در سوی دیگر، کم ریسک بودن به معنای ثبات است. سرمایه گذاری کم ریسک میزان ناچیز اما تضمین شده ای از سود را دارد، اما خطر از دست رفتن سرمایه در آن نزدیک به صفر است. بازار رمزارزها به طور کلی جزو بازارهای پرریسک به شمار می رود.
دسته بندی رمزارز

Risk Management (مدیریت ریسک )
مدیریت ریسک در دنیای امور مالی به فرایند شناسایی، تحلیل و پذیرش یا کاهش عدم اطمینان در تصمیم گیری های سرمایه گذاری گفته می شود. مدیریت ریسک اساسا زمانی معنا دارد که یک سرمایه گذار یا مدیر صندوق سرمایه گذاری احتمال ضرر در یک سرمایه گذاری را تحلیل و اندازه گیری می کند؛ سپس با توجه به اهداف سرمایه گذاری و تحمل ریسک، اقدام مناسب را انجام می دهد.
دسته بندی رمزارز

Rogue Trader (معامله گر سرکش )
معامله گر سرکش کسی است بدون پروا و مستقل از دیگران اقدام می کند و بیشتر در مورد کسی به کار می رود که اقداماتش موجب خسارت به نهادی که او استخدام کرده یا به مشتریان آن نهاد می شود. معامله گران سرکش معمولا با سرمایه گذاری های با ریسک بالا کار می کنند که یا سود بالایی دارد یا اینکه به خسارتی هنگفت منجر می شود. چنین معامله گرانی ممکن است سود کلانی نصیب شرکت یا مشتریان آن کنند، اما در عین حال این احتمال هست که میلیون ها یا میلیاردها دلار خسارت به بار آورند.
دسته بندی رمزارز