جمعه 10 فروردین 1403

واژه نامه

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
There are currently 28 names in this directory beginning with the letter F.
F

Faucet(فاست، شیر )
یک سیستم پاداش دهی که معمولا در برخی وب سایت ها و نرم افزارها مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم، کاربران مقدار بسیار کمی از یک رمزارز خاص را در ازای انجام وظایف مشخصی دریافت می کنند.
دسته بندی رمزارز

Fear and Greed Index (شاخص ترس و طمع )
شاخص ترس و طمع توسط بخش سی ان ان مانی در شبکه خبری سی ان ان ایجاد شد و برای اندازه گیری دو احساس اصلی که در میزان تمایل سرمایه گذاران برای پرداخت پول برای سهام یا دارایی های دیگر نظیر رمزارزها را به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و یا سالانه به کار می رود. به لحاظ نظری، این شاخص می تواند برای اندازه گیری میزان تعادل در قیمت گذاری های بازار بورس یا بازار رمزارز استفاده شود. منطق این شاخص اینگونه توصیف شده که ترس زیادی باعث کاهش قیمت ها و طمع زیادی باعث افزایش قیمت ها می شود.
دسته بندی رمزارز

Fear of missing out - FOMO (ترس از دست دادن فرصت )
در دنیای سرمایه گذاری، این اصطلاح برای حالتی به کار می رود که فرد یا جمعی از سرمایه گذاران احساس می کنند در حال از دست دادن فرصت یک سرمایه گذاری سودآور هستند و ممکن است بعدها حسرت آن را بخورند. چنین وضعیتی ممکن است منجر به شکل گیری جنون خرید و صعود ناگهان قیمت سهم، رمزارز یا بازار خاصی شود. اما این خطر را دارد که پس از فروکش کردن این احساس، آن دارایی یا بازار مالی ناگهان سقوط کند.
دسته بندی رمزارز

Fear, uncertainty and doubt – FUD(ترس، بلاتکلیفی، تردید )
راهبردی است که در آن سودجویان اقدام به انتشار اخبار و اطلاعات منفی، گمراه کننده یا نادرست می کنند و منجر به ایجاد ترس، بلاتکلیفی و تردید در مورد یک دارایی خاص یا کلیت یک بازار می شود.
دسته بندی رمزارز

Federal Reserve System (فدرال رزرو )
فدرال رزرو یا سیستم فدرال رزرو که در انگلیسی بیشتر فد (Fed) گفته می شود، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا و احتمالا قدرتمندترین نهاد مالی جهان است. هدف این نهاد، تنظیم یک سیستم مالی و پولی امن، منعطف و باثبات برای این کشور است. فدرال رزرو از 12 بانک فدرال رزرو منطقه ای تشکیل شده که هر یک مسئول یک منطقه جغرافیایی مشخص در آمریکا هستند. به رغم آنکه برخی تحلیلگران و حتی مقام های آمریکایی از تاثیر رمزارزها و یوان دیجیتال چین بر سلطه دلار بر نظام پولی جهان گفته اند، فدرال رزرو هنوز (تا زمان نگارش این مطلب در فروردین 1399) هیچ اقدامی درباره رمزارزها و یا انتشار ارز دیجیتال رسمی آمریکا (دلار دیجیتال) نکرده است.
دسته بندی رمزارز

Fee (کارمزد )
کارمزد یا فی مبلغی است که در ازای یک خدمت مشخص دریافت می شود. کارمزد به شکل های مختلفی از جمله هزینه، شارژ، کمیسیون ویا جریمه اخذ می شود. در دنیای رمزارزها کارمزد بیشتر در مورد تراکنش ها و یا خرید و فروش در صرافی های رمزارزی به کار می رود. تراکنش های بلاک چین مثل انتقال رمزارز، ایجاد توکن یا مواردی مثل قرارداد هوشمند هزینه ای را برای شبکه دارد که به عنوان کارمزد تراکنش از کاربر یا معامله گر گرفته می شود. صرافی ها نیز در ازای فراهم کردن امکان خرید و فروش رمزارزها از کاربران کارمزد دریافت می کنند.
دسته بندی رمزارز

Fee (کارمزد)
کارمزد یا فی مبلغی است که در ازای یک خدمت مشخص دریافت می شود. کارمزد به شکل های مختلفی از جمله هزینه، شارژ، کمیسیون ویا جریمه اخذ می شود. در دنیای رمزارزها و بلاک چین ها کارمزد بیشتر در مورد تراکنش های بلاک چینی و یا خرید و فروش در صرافی های رمزارزی به کار می رود. تراکنش های بلاک چین مثل انتقال رمزارز، ایجاد توکن یا مواردی مثل قرارداد هوشمند هزینه ای را برای شبکه دارد که به عنوان کارمزد تراکنش از کاربر یا معامله گر گرفته می شود. صرافی ها نیز در ازای فراهم کردن امکان خرید و فروش رمزارزها از کاربران کارمزد دریافت می کنند.

Fiat (فیات )
ارز فیات، ارز قانونی یک کشور است که پشتیبان فیزیکی مثل طلا یا نقره ندارد، بلکه پشتیبان آن دولتی است که آن را چاپ یا ضرب کرده است؛ مانند ریال ایران یا دلار ایالات متحده. ارز فیات می تواند به هر دو صورت نقدی و الکترونیکی وجود داشته باشد. ارزش پول فیات از رابطه بین عرضه و تقاضا و ثبات دولت صادرکننده آن ناشی می شود. این برخلاف پولی است که پشتوانه آن طلا یا کالای دیگری است که ارزش خود را از آن کالا می گیرد.
دسته بندی رمزارز

Fiat-Pegged Cryptocurrency (رمزارز وابسته به فیات )
به سکه، توکن یا دارایی رمزنگاری شده ای می گویند که ارزش آن به صورت مستقیم به یک ارز فیات وابسته باشد. ارزش این نوع رمزارزها با ذخیره ارزی متناظر با تعداد واحدهای منتشر شده تضمین می شود.
دسته بندی رمزارز

Fibonacci Extension (فیبوناچی گسترشی )
فیبوناچی گسترشی ابزاری است که معامله گران از آن برای تعیین اهداف سود یا تخمین اینکه قیمت پس از یک اصلاح تا چه اندازه ای پیش می رود، استفاده می کنند. سطوح گسترش نیز به مناطق احتمالی گفته می شود که روند قیمت ممکن است در آنجا معکوس شود.
دسته بندی رمزارز

Fibonacci Numbers (اعداد فیبوناچی )
اعداد فیبوناچی برای ایجاد شاخص های تکنیکال با استفاده از دنباله ریاضیاتی توسعه داده شده توسط ریاضیدان ایتالیایی به نام «فیبوناچی» استفاده می شود. دنباله اعداد که از صفر و یک شروع می شود، با جمع کردن دو عدد قبلی با هم ایجاد می شود. به عنوان مثال چند عدد آغازین این دنباله به این شکل است: 0، 1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21، 34، 55، 89، 144، 233، 377 و... معامله گران بازارهای مالی، از جمله بازارهای رمزارزی، برای پیش بینی روند بازار در تحلیل تکنیکال از این دنباله استفاده می کنند.
دسته بندی رمزارز

Fibonacci Retracement Levels (سطوح فیبوناچی اصلاحی )
سطوح فیبوناچی اصلاحی خطوطی افقی هستند که نشان می دهند سطح حمایت و مقاومت در کجا بروز خواهند کرد. اینها براساس اعداد فیبوناچی تعیین می شود. هر سطحی با یک "درصد" مرتبط است. این درصد نشان دهنده این است که چه مقدار از حرکت پیشین قیمت اصلاح شده است. سطوح فیبوناچی اصلاحی شامل 23.6، 38.2، 61.8 و 78.6 درصد است، اما 50 درصد هم گاهی به صورت غیررسمی استفاده می شود.
دسته بندی رمزارز

Financial Inclusion (دربرگیری مالی )
دربرگیری مالی اشاره به تلاش هایی دارد که انجام می شود تا محصولات و خدمات مالی، صرف نظر از خالص دارایی افراد یا شرکت ها، برای همه آن ها قابل دسترس و تهیه باشد. دربرگیری مالی تلاش دارد تا موانعی را که باعث محرومیت افراد از مشارکت در بخش مالی و استفاده از خدمات مالی برای ارتقای زندگی خود می شود، از سر راه بردارند. دربرگیری مالی همچنین یکی از مهمترین اهداف ایجاد رمزارزها است. سازندگان ارزهای دیجیتال از سیستم سنتی مالی انتقاد می کنند که بخش بزرگی از مردم جهان را از امکانات بانکی و مالی محروم می کنند. این در حالی است که برخی از رمزارزها مانند بیت کوین نیز امروزه به ابزار سفته بازی ثروتمندان تبدیل شده اند.
دسته بندی رمزارز

Financial Instrument (ابزار مالی )
ابزارهای مالی دارایی ها یا بسته های سرمایه هستند که می توان آن ها را معامله کرد. بیشتر انواع ابزارهای مالی جریان و انتقال کارامد سرمایه را میان سرمایه گذاران سراسر جهان فراهم می کنند. این دارایی ها می توانند به شکل پول نقد، حق قراردادی برای انتقال یا دریافت پول نقد یا نوعی دیگر از ابزارهای مالی، یا گواهی مالکیت یک نفر بر یک نهاد باشند.
دسته بندی رمزارز

Financial Literacy (سواد مالی )
سواد مالی به توانایی فهم و استفاده موثر از انواع مهارت های مالی از جمله مدیریت مالی شخصی، بودجه بندی و سرمایه گذاری گفته می شود. سواد مالی بنای رابطه یک فرد با پول و یک فرایند یادگیری در کل زندگی است. هر چه زودتر شروع کنید، بهتر به نتیجه می رسید، چراکه آموزش کلید موفقیت در مورد پول است.
دسته بندی رمزارز

Financial Market (بازار مالی )
بازارهای مالی به هر محل خرید و فروشی گفته می شود که در آن معاملات اوراق بهادار و دارایی های مالی انجام می شود؛ مثل بورس، بازار اوراق قرضه، بازار ارزهای خارجی (فارکس)، بازار ابزار مشتقه، بازار ارزهای دیجیتال و... بازارهای مالی برای فعالیت روان اقتصادهای سرمایه داری عنصری حیاتی است.
دسته بندی رمزارز

First Mover (پیشتاز )
پیشتاز به خدمات یا محصولی گفته می شود که با اولین بودن در بازار یک مزیت رقابتی به دست می آورد. اولین بودن برای یک شرکت باعث ایجاد شناختی قدرتمند از یک برند و وفاداری مشتری پیش از آنکه رقابت وارد بازار شوند، می گردد. دیگر مزیت های پیشتازی شامل زمان بیشتر برای تکامل محصول یا خدمات و تعیین قیمت برای بازار است.
دسته بندی رمزارز

Fish (ماهی )
سرمایه گذاری که در سایه هماهنگی با اقدامات نهنگ های بازار، مقدار قابل توجهی از یک رمزارز را به دست آورده است. (با نهنگ و دلفین مقایسه شود)
دسته بندی رمزارز

Flippening (فلیپنینگ )
فلیپنینگ در لغت به معنای جابجا شدن دو چیز است اما در بازار ارزهای دیجیتال به حالتی اشاره دارد که قیمت اتریوم (ETH) از بیت کوین (BTC) پیشی خواهد گرفت. این اصطلاح توسط طرفداران اتریوم استفاده می شود.
دسته بندی رمزارز

Foreign Exchange (تبادل ارزهای خارجی )
تبادل ارزهای خارجی یا فارکس (Forex) به معامله یک ارز با ارزی دیگر گفته می شود. مثلا تبادل دلار با یورو. تراکنش های تبادل ارزهای خارجی در بازار فارکس انجام می شود. بازار فارکس بزرگترین و نقدترین بازار جهان است که در آن روزانه تریلیون ها دلار دست به دست می شود. این بازار هیچ مکان متمرکزی ندارد، بلکه شبکه ای الکترونیکی از بانک ها، کارگزاری ها، موسسات و معامله گران انفرادی است.
دسته بندی رمزارز

Fork (فورک)
فورک یا انشعاب بلاک چین زمانی روی می دهد که مشارکت کنندگان یک شبکه بلاک چین درباره نحوه ادامه فعالیت آن به اجماع نمی رسند و گروهی از آنان راه خود را جدا کرده و نسخه جدیدی از آن را ایجاد می کنند.

Forward Contract (قرارداد سلف )
قرارداد سلف یک قرارداد سفارشی میان دو طرف برای خرید یا فروش یک دارایی استاندارد نشده در یک قیمت معین در آینده است. قرارداد سلف می توانند برای پوشش از ریسک یا سفته بازی به کار رود. قرارداد سلف بسیار شبیه قرارداد آتی (Future Contract) است اما چند تفاوت اساسی دارد. از جمله اینکه قرارداد سلف شامل دارایی های استاندارد نشده است و خارج از بورس معامله می شود. همچنین، مفاد قراردادهای سلف می تواند کاملا مطابق نیاز طرف های قرارداد و به صورت محرمانه باشد. اما قراردادهای آتی شامل کالاهای استاندارد بوده و در بورس معامله می شود و مفاد آن باید مطابق استانداردهای بازار باشد. هر دوی این نوع قراردادها در بازارهای رمزارز نیز کاربرد دارد.
دسته بندی رمزارز

Franchise (فرانشیز )
فرانشیز یا حق امتیاز نوعی مجوز است که به یک شرکت یا کسب و کار امکان دسترسی به دانش تجاری انحصاری، فرایندهای و نشان تجاری شرکت اصلی را می دهد. براین اساس، شرکت دریافت کننده این مجوز می تواند محصولات و خدمات شرکت اصلی را تحت نام تجاری آن بفروشد و در ازای آن «فرانشیز» دریافت کند.
دسته بندی رمزارز

Full Node (گره کامل )
گره ها یا نودهایی که کل تاریخچه بلاک چین را دانلود می کنند تا مقررات آن را اعمال کنند.
دسته بندی رمزارز

Full node (گره کامل)
گره ها یا نودهایی که کل تاریخچه بلاک چین را دانلود می کنند تا مقررات آن را اعمال کنند.

Fundamental Analysis (تحلیل بنیادین )
روشی که در آن سرمایه گذاران برای تحقیق درباره ارزش زیربنایی و حقیقی یک دارایی، به بررسی فناوری، تیم توسعه، چشم انداز رشد و دیگر شاخصه های آن می پردازند. برخی از این روش به عنوان یک راهبرد سرمایه گذاری استفاده می کنند که «سرمایه گذاری ارزشی» خوانده می شود.
دسته بندی رمزارز

Fungibility (تعویض پذیری )

Futures (قرارداد آتی )
قرارداد آتی نوعی توافق قانونی استاندارد است که براساس آن، یک کالا یا داریی خاص با قیمتی مشخص در تاریخی معین در آینده خریده یا فروخته می شود. قراردادهای آتی کالاهای و دارایی های استاندارد شده را دربر می گیرد. برای مقایسه قرارداد آتی و سلف به قرارداد سلف مراجعه کنید.
دسته بندی رمزارز