پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

واژه نامه

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
There are currently 20 names in this directory beginning with the letter E.
E

Eavesdropping Attack (حمله استراق سمع )
حمله استراق سمع به سرقت اطلاعات هنگام انتقال آن ها در یک شبکه توسط یک رایانه، گوشی تلفن همراه یا دستگاه دیگری که به شبکه متسل است گفته می شود. در این حملات از ضعف امنیتی شبکه برای دسترسی به اطلاعات هنگام ارسال یا دریافت آن ها توسط کاربران استفاده می شود. حمله کنندگان در این فرایند به دنبال اطلاعات حساس مالی و شرکتی می گردند که می تواند برای اهداف مجرمانه به فروش برسد.
دسته بندی رمزارز

Egalitarianism (برابری طلبی )
برابری طلبی در اصل یک مفهوم فلسفی است که بر برابری و رفتار برابر نسبت به جنسیت، مذهب، وضعیت اقتصادی و اعتقادات سیاسی تاکید دارد. این مفهوم ممکن است بر نابرابری درآمدی یا توزیع و یا دسترسی به امکاناتی نظیر امکانات بانکی و اقتصادی نیز اشاره داشته باشد. یکی از علت های به وجود آمدن رمزارزها مفهوم برابری طلبی است. بسیاری از رمزارزها در میان اهداف خود به عدم دسترسی طیف وسیعی از مردم جهان به امکانات بانکی اشاره می کنند و مدعی هستند که در پی یکسان سازی فرصت استفاده از امکانات مالی برای همه مردم جهان هستند. این در حالی است که بسیاری از رمزارزها در رسیدن به چنین هدف شکست خورده اند. به عنوان مثال، بیت کوین به ابزاری برای سفته بازی ثروتمندان تبدیل شده است و قشری که دسترسی بانکی نداشت، همچنان از دسترسی به بیت کوین محروم است.
دسته بندی رمزارز

Emission (انتشار)
انتشار به سرعت ضرب و انتشار سکه های جدید از یک رمزارز می گویند. این اصطلاح اشاره به این دارد که یک رمزارز مثلا در هر روز یا در یک بازه زمانی مشخص چه مقدار سکه ایجاد می کند. انتشار در برخی از رمزارز به صورت پلکانی کم و در نهایت متوقف می شود. اما برخی رمزارزها که محدودیت عرضه ندارند، به صورت مداوم و با نرخ مشخصی سکه های جدید منتشر می کنند.
دسته بندی رمزارز

Enterprise Ethereum Alliance - EEA (اتحادیه تجاری اتریوم )
گروهی از سازمان ها و شرکت ها که برای ارتقای شبکه اتریوم همکاری می کنند.
دسته بندی رمزارز

Enterprise Ethereum Alliance - EEA (اتحادیه تجاری اتریوم)
گروهی از سازمان ها و شرکت ها که برای ارتقای شبکه اتریوم همکاری می کنند.

Entrepreneur (کارآفرین )
کارآفرین کسی است کسی است که با به جان خریدن ریسک و البته بهره بردن از بیشترین سود، اقدام به راه اندازی کسب و کار و ایجاد شغل برای دیگران می کند. فرایند تاسیس یک کسب و کار را کارآفرینی می گویند. فرد کارآفرین معمولا یک انسان نوآور، منشأ ایده ها، کالاها، خدمات و فرایندهای جدید است. کارآفرینان با مهارت ها و ابتکارات خود نقشی مهمی را در هر اقتصادی ایفا می کنند.
دسته بندی رمزارز

Envelope (منحنی محاطی )
منحنی های محاطی یکی از شاخص های تکنیکال است که در نمودار قیمت با فراز و فرودهای بالا و پایین رسم می شود. رایج ترین نمونه این منحنی، منحنی محاطی میانگین متحرک است که با استفاده از دو میانگین متحرک ایجاد می شود که سطوح گستره قیمت ها بالا و پایین را مشخص می کند. منحنی های محاطی توسط معامله گران و سرمایه گذاران برای مشخص کردن حد خرید بیش از حد و فروش بیش از حد به کار می رود.
دسته بندی رمزارز

Equity (سهم )
سهم نمایانگر مقدار پولی است که اگر همه دارایی های یک شرکت نقد شده و بدهی های آن پرداخت شود، باید به سهامدار پرداخت شود. در مورد تملک، سهم نمایانگر ارزش فروش یک شرکت منهای تعهدات آن است.
دسته بندی رمزارز

ERC-20
استاندارد توکن های ایجاد شده در پلتفرم اتریوم.

ERC-20
ERC-20 یکی از مهم ترین استانداردهای توکن در بلاک چین اتریوم است که به عنوان استاندارد فنی پیاده سازی شده است. این استاندارد برای ایجاد همه قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم که به منظور انتشار توکن استفاده می شود، به کار می رود و فهرستی از قواعد را در خود دارد که همه توکن های ایجاد شده روی اتریوم باید به آن پایبند باشند.
دسته بندی رمزارز

ERC-721
استانداردی برای توکن های تعویض ناپذیر (NFT) ایجاد شده در پلتفرم اتریوم است. این استاندارد در سال 2017 در پی یک طرح ارتقا در شبکه اتریوم ایجاد شد و امکان خرید و فروش قراردادهای هوشمند را مانند توکن های ERC-20 فراهم کرد.
دسته بندی رمزارز

Escrow (اسکرو / قرارداد تضمین )
اسکرو یک مفهوم حقوقی است که یک ابزار مالی را توصیف می کند. در این ابزار مالی یک دارایی یا وجه تضمینی مربوط به دو طرف که در حال تکمیل یک تراکنش هستند، توسط یک شخص ثالث نگهداری می شود. نگهدارنده وجه تضمین برای نگهداری آن تا زمان تکمیل تعهدات مشخص شده در قرارداد اسکرو کارمزد دریافت می کند. وجه تضمین می تواند شامل پول، اوراق بهادار، دارایی های دیجیتال و موارد  دیگر باشد.
دسته بندی رمزارز

Ether – ETH (اتر )
روش پرداخت و رمزارز ویژه بلاک چین اتریوم. رمزارز اتر برای پرداخت پاداش استخراج کنندگان و کارمزد تراکنش ها در این شبکه نیز استفاده می شود.
دسته بندی رمزارز

Ethereum Improvement Proposal - EIP (طرح ارتقای اتریوم)
این اصطلاح برای طرح هایی به کار می رود که برای ایجاد استانداردهای خاص در پلتفرم اتریوم، مثل مشخصات پروتکل هسته، نرم افزارها و قراردادهای هوشمند، پیشنهاد و در صورت اجماع میان مشارکت کنندگان، اعمال می شوند.

Ethereum Improvement Proposal – EIP (طرح بهبود اتریوم )
طرح بهبود اتریوم چارچوبی است که استانداردهایی را برای پلتفرم اتریوم شامل مشخصات پروتکل هسته، API های کلاینت و قراردادهای هوشمند توصیف می کند. پیشنهادهایی که برای ارتقا و ایجاد تغییر در بلاک چین اتریوم ارائه می شود، باید در این چارچوب باشد. اولین طرح بهبود اتریوم با نام EIP-1 در سال 2015 برای ایجاد همین بخش و تعریف استانداردهای طرح های بهبود پیشنهاد و اجرا شد.
دسته بندی رمزارز

Ethereum Virtual Machine – EVM (ماشین مجازی اتریوم )
ماشین مجازی اتریوم یک پلتفرم نرم افزاری مبتنی بر بلاک چین است که به توسعه دهندگان امکان ایجاد نرم افزارهای غیرمتمرکز را می دهد. این پلتفرم به دلیل آنکه زمان اکار (downtime) ندارد و همه اشیاء ایجاد شده را از تغییر مصون نگه می دارد، مورد استقبال برنامه نویسان قرار گرفته است.
دسته بندی رمزارز

Exchange (صرافی )
صرافی پلتفرمی است که امکان خرید و فروش رمزارزها را در قبال ارزهای فیات یا رمزارزهای دیگر برای کاربران فراهم می کند.
دسته بندی رمزارز

Exchange Traded Fund - ETF( صندوق قابل معامله در بورس )
نوعی اوراق بهادار که شامل مجموعه ای از سهام، اوراق قرضه یا رمرزارزهای مختلف است و امکان خرید و فروش آن به عنوان یک سهام انفرادی وجود دارد.
دسته بندی رمزارز

Exit Strategy(راهبرد خروج )
راهبرد خروج یک برنامه احتمالی است که توسط سرمایه گذاران، معامله گران یا صاحبان کسب و کار استفاده می شود. در این راهبرد، معامله گر یا سرمایه گذار برنامه ریزی می کند که اگر شرایط سرمایه گذاری یا معاملات آن ها به معیارهای مشخصی که از قبل تعیین شده رسید یا از آن تجاوز کرد، از آن موقعیت سرمایه گذاری یا معامله خارج شوند. این راهبرد برای خارج شدن از یک سرمایه گذاری ناکارآمد یا بستن یک کسب و کار زیان ده استفاده می شود. در این موارد، هدف راهبرد خروج، محدود کردن ضرر است.
دسته بندی رمزارز

Expectations Theory (نظریه انتظارات )
نظریه انتظارات تلاش دارد تا نرخ بهره کوتاه مدت را در آینده براساس نرخ بهره طولانی مدت کنونی پیش بینی کند. این تئوری بیان می دارد که یک سرمایه گذار از دو اوراق قرضه یک ساله متوالی همان اندازه سود می برد که از یک اوراق قرضه دوساله سود می کند.
دسته بندی رمزارز