جمعه 7 اردیبهشت 1403

واژه نامه

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
There are currently 28 names in this directory beginning with the letter M.
M

MACD (مکدی یا میانگین متحریک همگرا واگرا )
مکدی مخفف عبارت انگلیسی Moving Average Convergence Divergence به معنای میانگین متحریک همگرا واگرا است. مکدی یک شاخص مومنتوم رصد روند که نشان دهنده رابطه بین تو میانگین متحرک مربوط به قیمت یک رمزارز است. مکدی از تفریق میانگین متحرک نمایی 26 مقطعی از میانگین متحرک نمایی 12 مقطعی به دست می آید. نتیجه این تفریق خط نوسانگر مکدی است. سپس، یک میانگین متحرک نمایی 9 روزه به نام خط سیگنال روی خط مکدی اضافه می شود که به عنوان سیگنال دهنده خرید یا فروش عمل می کند. وقتی که مکدی به بالای خط سیگنال می رود، معامله گران خرید می کنند و وقتی مکدی به زیر خط سیگنال می آید، می فروشند.
دسته بندی رمزارز

Mainnet (مین نت)
بلاک چین مستقلی که شبکه خود را با فناوری و پروتکل ویژه خود دارد. مین نت یک بلاک چین فعال است که رمزارزها و توکن های مخصوص خودش در آن استفاده می شود. در مقایسه با مین نت، تست نت (Test net) یا پروژه هایی وجود دارند که روی شبکه های دیگر مثل اتریوم اجرا می شوند.

Margin )مارجین )
مارجین به پولی گفته می شود که از یک کارگزار یا صرافی رمزارزی به عنوان وام دریافت می شود تا سرمایه گذار با آن اقدام به خرید رمزارز کند. مارجین در واقع تفاوت ارزش کل رمزارزهای خریداری شده توسط معامله گر و وام دریافت شده از صرافی است.
دسته بندی رمزارز

Margin Call (مارجین کال )
مارجین کال هشداری است که وقتی فعال می شود که ارزش حساب مارجین یک سرمایه گذار به کمتر از مقدار مشخص شده توسط صرافی افت می کند. در این حالت، صرافی یا کارگزار از سرمایه گذار می خواهد که پول، رمزارز یا اوراق بهادار بیشتری سپرده گذاری کند تا میزان حداقل حساب مارجین حفظ شود.
دسته بندی رمزارز

Margin trading (معاملات مارجین )
خرید و فروش رمزارزها با استفاده از سرمایه استقراضی از شخص ثالث مثل کارگزاری. در این روش، رمزارز مورد معامله در واقع وثیقه وامی است که از کارگزاری گرفته شده است. این روش برای معامله گران بی تجربه ممکن است بسیار پرریسک باشد.
دسته بندی رمزارز

Market (بازار)
فضای آنلاین یا آفلاینی که معاملات مالی-تجاری در آن صورت می گیرد. در حوزه رمزارزها، بیشتر اصطلاح بازار رمزارز (cryptocurrency market) رایج است. بازار رمزارز است فضایی است که دو طرف معامله در آن به خرید و فروش رمزارز می پردازند. این اصطلاح همچنین می تواند به حوزه خرید و فروش یک دارایی خاص مانند یک رمزارز مشخص اشاره داشته باشد. مثلا بازار اتریوم (ETH) که اشاره به فضایی است که همه کنش ها و معاملات مربوط به رمزارز اتریوم را شامل می شود.
دسته بندی رمزارز

Market capitalization/market cap (سقف بازار/ارزش کل بازار )
ارزش کل بازار یک رمزارز خاص؛ یعنی مجموع قیمت کل واحدهای موجود از آن رمزارز به قیمتی که در همان لحظه دارد. این رقم برای رتبه بندی حجم نسبی رمزارزها به کار می رود. برای محاسبه ارزش کل بازار یک رمزارز، همه واحدهای موجود از آن را در قیمت لحظه ای آن ضرب می کنند.
دسته بندی رمزارز

Market Cycle (چرخه بازار )
چرخه بازار اصطلاحی گسترده است که به روندها و الگوهای بازار در وضعیت های مختلف اشاره دارد. چرخه بازار به دوره ای گفته می شود که میان دو نقطه اوج یا کف قیمت قرار گرفته است. این اصطلاح ممکن است برای کلیت یک بازار یا برای یک دارایی خاص در آن بازار به کار رود.
دسته بندی رمزارز

Market Depth (عمق بازار )
عمق بازار به توانایی بازار در جذب سفارش خرید و فروش بدون تاثیر چشمگیر روی قیمت یک دارایی یا رمزارز گفته می شود. عمق بازار سطح و عرض کلی سفارش های باز، پیشنهاد خرید و عرضه را در یک رمزارز خاص در نظر می گیرد. معمولا هرچه تعداد سفارشات خرید و فروش بیشتر باشد، عمق بازار بیشتر است، به شرط آنکه این سفارش ها به صورت متناسب در دو طرف قیمت فعلی رمزارز مورد نظر توزیع شده باشند.
دسته بندی رمزارز

Market Maker (بازارگردان )
بازارگردان شخص یا شرکتی است که فضایی را برای معاملات اوراق بهادار یا رمزارز ایجاد می کند تا خرید و فروش آن را تسهیل کند. بازارگردانان همچنین خود نیز مقداری اوراق بهادار یا رمزارز در اختیار دارند و از آن برای تسهیل معاملات استفاده می کنند. در واقع مزیت وجود بازارگردان این است که نقدینگی یک رمزارز را بالا می برد.
دسته بندی رمزارز

Market Manipulation (دستکاری بازار )
دستکاری بازار به پایین آوردن یا بالا بردن مصنوعی قیمت یک رمزارز یا تاثیر بر رفتار بازار پیرامون آن رمزارز از طریقی دیگر برای منافع شخصی است. دستکاری بازار در بیشتر موارد غیرقانونی است، اما شناسایی و تشخیص آن برای نهادهای تنظیم مقررات دشوار است. به ویژه در بازار رمزارزها که اساسا هنوز بازاری نوپا است و مقررات و قوانین مشخص یا دست کم کافی برای آن وضع نشده است. دستکاری در بازار رمزارزها از راه های مختلف صورت می گیرد. نهنگ ها، شرکت های بزرگ و افراد شاخص از عواملی هستند که مواردی از دستکاری بازار رمزارزها توسط آن ها ثبت شده است.
دسته بندی رمزارز

Market Order (سفارش بازار )
سفارش بازار در واقع ساده ترین نوع معامله است. در این نوع سفارش، معامله گر سفارش خرید یا فروش یک رمزارز خاص را ثبت می کند و صرافی در همان لحظه معامله را براساس بهترین گزینه موجود در آخرین قیمت معامله شده آن رمزارز انجام می دهد.
دسته بندی رمزارز

Market Sentiment )احساسات بازار )
احساسات بازار به نگرش کلی سرمایه گذاران نسبت به بازار  رمزارزها یا یک رمزارز خاص گفته می شود. احساسات بازار در واقع لحن بازار یا روانشناسی جمعی آن است که در فعالیت و عملکرد قیمتی رمزارزها نمود می یابد. به طور کلی، رشد قیمت ها حاکی از وجود احساسات مثبت یا صعودی در بازار است و در سوی دیگر، کاهش قیمت ها نشان دهنده احساسات منفی یا نزولی نسبت به بازار است.
دسته بندی رمزارز

Market Timing )زمانبندی بازار )
زمانبندی بازار به وارد یا خارج کردن پول سرمایه گذاری از یک بازار مالی مانند بازار رمزارز یا انتقال آن از یک دارایی به داریی دیگر براساس یک روش مبتنی بر پیش بینی است. زمانبندی بازار معمولا یکی از اجزای کلیدی راهبردهای سرمایه گذاری و در مورد معامله گران همیشه راهبرد اصلی است. روش های پیش بینی برای تصمیم گیری های مبتنی بر زمانبندی بازار شامل داده های بنیادین، تکنیکال، کمی و اقتصادی است. به طور کلی، در زمانبندی بازار از داده های تحلیلی برای مشخص کردن زمان خاصی برای ورود به بازار یا خروج از آن استفاده می کنند.
دسته بندی رمزارز

Marketing (بازاریابی )
بازاریابی مجموعه فعالیت هایی است که یک شرکت انجام می دهد تا خرید یا فروش یک محصول را ترویج کند. بازاریابی شامل تبلیغات، فروش و ارسال محصولات به مشتریان یا دیگر شرکت ها است.
دسته بندی رمزارز

Maturity (تاریخ سررسید )
به تاریخ که طول عمر یک تراکنش یا ابزار مالی در آن به پایان می رسد و پس از آن باید یا باید تمدید شود یا کلا لغو می شود، تاریخ سررسید می گویند. این اصطلاح معمولا برای مواردی مانند سپرده گذاری، ابزارهای مالی با سود ثابت، وام و اوراق قرضه به کار می رود. در بازار رمزارزها نیز این اصطلاح در برخی ابزارهای مالی رمزارز مورد استفاده قرار می گیرد.
دسته بندی رمزارز

Max supply (سقف عرضه )
حداکثر تعداد سکه هایی که در سراسر عمر یک رمزارز عرضه خواهد شد. (با عرضه در گردش و عرضه کل مقایسه شود)
دسته بندی رمزارز

Merkle Tree (درخت مرکل)
درخت مرکل یک ساختار درختی در رمزنگاری است که در آن هر گره برگی با هش بلاک داده و هر گره غیربرگی با هش رمزنگاری گره های فرزند آن مشخص شده است. درخت های هش امکان راستی آزمایی موثر و امن محتوای بلاک چین ها را امکان پذیر می کنند. در این درخت ها، از آنجا که هر تغییر به سمت بالا و شاخه های جدید تکثیر می شود، راستی آزمایی صرفا با بررسی بالاترین هش امکان پذیر است.

Metamask (متامسک )
کیف پول دیجیتال آنلاین که به کاربران امکان مدیریت، انتقال و دریافت اتریوم را می دهد. این کیف پول به صورت افزونه مرورگر وب عمل می کند.
دسته بندی رمزارز

Microtransaction (ریزتراکنش )
ریزتراکنش که حروف اختصاص MTX هم نمایش داده می شود، مدلی از کسب و کار است که در آن کاربران می توانند کالاهای مجازی را با پرداخت های ریز خریداری کنند. ریزتراکنش معمولا در بازی های رایانه های رایگان به کار می روند که امکان خرید و فروش اشیاء داخلی بازی برای کسب درآمد توسعه دهندگان وجود دارد.
دسته بندی رمزارز

Mnemonic phrase/mnemonic seed/seed phrase (عبارت یادآور )
فهرستی از کلمه های پشت سرهم است که برای دسترسی به دارایی های رمزارزی یا بازگردانی آن به کار می رود. این عبارت باید کاملا مخفی نگه داشته شود. بیشتر کیف پول های سخت افزاری از این عبارت استفاده می کنند.
دسته بندی رمزارز

Mnemonic phrase/mnemonic seed/seed phrase (عبارت یادآور)
فهرستی از کلمه های پشت سرهم است که برای دسترسی به دارایی های رمزارزی یا بازگردانی آن به کار می رود. این عبارت باید کاملا مخفی نگه داشته شود. بیشتر کیف پول های سخت افزاری از این عبارت استفاده می کنند.

Mobile Wallet (کیف پول موبایلی )
کیف پول موبایلی یک کیف پول نرم افزاری رمزارز است که روی گوشی هوشمند نصب شده و ارزهای دیجیتال، تاریخچه تراکنش و کلیدهای خصوصی را در گوشی ذخیره می کند. مهم ترین مزیت این نوع کیف پول ها قابلیت حمل آن ها است که همیشه همراه کاربر هستند. این نوع کیف پول ها در عین حال می توانند از آسیب پذیری های گوشی مانند سرقت، آسیب فیزیکی و از بین رفتن داده ها تاثیر بپذیرند. برای انتخاب کیف پول موبایلی مناسب بهتر است به موارد امنیتی مانند امکان بازیابی رمز عبور، احراز هویت دو عاملی، احتمال کلاهبرداری تعویض سیم کارت و مواردی از این دست توجه شود.
دسته بندی رمزارز

Momentum Trading (معامله گری مومنتوم )
معامله گری مومنتوم یک راهبرد معاملاتی است که در آن مومنتوم یک رمزارز را در نمودارهای تحلیلی شناسایی کرده و از آن برای ورود به بازار در آغاز یک روند استفاده می کنند.
دسته بندی رمزارز

Money Flow )جریان پول )
جریان پول معیاری است که با گرفتن میانگین بالاترین قیمت، کمترین قیمت و قیمت پایانی و ضرب کردن آن در حجم روزانه به دست می آید. مقایسه این معیار برای یک روز با روز پیش از آن گویای مثبت یا منفی بودن جریان پول در آن روز است. جریان پول مثبت نشان دهنده این است که قیمت ها احتمالا افزایش خواهند یافت و جریان پول منفی حاکی از احتمال کاهش قیمت ها است.
دسته بندی رمزارز

Money Flow Index – MFI(شاخص جریان پول )
شاخص جریان پول یک نوسانگر تکنیکال است که از داده های قیمت و حجم برای تعیین سیگنال های اشباع خرید یا اشباع فروش یک دارایی استفاده می کند. این شاخص همچنین برای تشخیص نقاط واگرایی به کار می رود که می تواند نشانگر تغییر روند باشد. این نوسانگر بین 0 تا 100 حرکت می کند. معیار جریان پول با گرفتن میانگین بالاترین قیمت، کمترین قیمت و قیمت پایانی و ضرب کردن آن در حجم روزانه به دست می آید.
دسته بندی رمزارز

Money Laundering(پولشویی )
 

پولشویی فرایندی غیرقانونی است که در آن منشأ پول های هنگفتی را که از راه غیرقانونی به دست آمده طوری گم می کنند که گویی از طریق قانونی کسب شده است. به پولی که از طریق فعالیت مجرمانه به دست می آید، پول کثیف می گویند و فرایند پولشویی آن را «می شوید» تا به پول تمیز تبدیل شود.

پولشویی یکی از جرایم بسیار جدی مالی است که هم توسط مجرمان یقه سفید استفاده می شود و هم مجرمان خیابانی. بسیاری از شرکت های مالی سیاست های ضدپولشویی موسوم به AML را اعمال می کنند تا از این فعالیت جلوگیری کنند. سیاست های ضدپولشویی یکی از مهم ترین مباحث در صنعت رمزارزها است، زیرا بسیاری از سیاست مداران رمزارزها را به دلیل ماهیت ناشناس و بی نام بودن تراکنش های آن ها، به عنوان یکی از مهم ترین راه های پولشویی می دانند.

البته مطالعات جدید نشان می دهد که میزان استفاده از رمزارزها برای پولشویی در سال 2020 کاهشی چشمگیر داشته است. از آنجا که در تراکنش های رمزارزی هیچ چیزی از هویت انتقال دهندگان ثبت نمی شود، این مسئله به یکی از مباحث جدی در این زمینه تبدیل شده است. البته مخالفان این نظر نیز استدلال می کنند که تراکنش های رمزارزی به دلیل ماهیت تغییرناپذیر بلاک چین برای ابد در دفترکل آن رمزارز ثبت می شود و همچنین به دلیل منبع باز بودن آن ها (البته بیشتر آن ها) همه تراکنش ها از آغاز صدور آن رمزارز تا لحظه جاری قابل ردیابی است.
دسته بندی رمزارز

Moving Average (میانگین متحرک )
میانگین متحرک نوسانگری است که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد. این نوسانگر میانگین قیمت یک رمزارز را در بازه مشخصی که توسط کاربر تعیین می شود، نشان می دهد. محاسبه میانگین متحرک باعث می شود که نوسان های تصادفی و کوتاه مدت در قیمت یک رمزارز در بازه های زمانی مشخص کمرنگ شده و معامله گر امکان بهتری برای تحلیل آن داشته باشد. میانگین متحرک 50 روزه و 200 روزه از پرکاربردترین نمونه های این شاخص هستند. در واقع هر میانگین متحرک، نقاط مربوط به میانگین قیمت یک رمزارز در بازه های زمانی مشخص شده را به یک دیگر وصل می کند تا یک نوسانگر را شکل دهد.
دسته بندی رمزارز