شنبه 1 اردیبهشت 1403

واژه نامه

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
There are currently 28 names in this directory beginning with the letter C.
C

C-Suite
اصطلاح عامیانه برای گروه مدیران ارشد یک شرکت یا سازمان که در انگلیسی عنوان اکثر آن ها با حرف C شروع می شود؛ مانند CEO به معنای مدیرعامل، CTO به معنای مدیر ارشد فناوری، CIO مدیر ارشد اطلاعات و...

Call Option (اختیار خرید )
اختیار خرید قراردادی است که حق، و نه تعهد، خرید مقدار معینی از یک دارایی مانند رمزارز را که در قرارداد مشخص شده، در یک قیمت تعیین شده و در یک زمان مشخص به خریدار این قرارداد می دهد. یعنی خریدار اختیار خرید آن دارایی را در آن قیمت مشخص دارد اما موظف به خرید آن نیست؛ اما فروشنده قرارداد ملزم به فروش آن دارایی با قیمت مشخص در صورت اجرای آن توسط خریدار است. وقتی تاریخ انقضای اختیار خرید به اتمام برسد، خریدار قرارداد اگر اقدام به اجرای آن نکرده باشد، حق خود را از دست می دهد. خریداران اینگونه قراردادها به امید افزایش قیمت دارایی مشخص شده چنین اقدامی می کنند. یعنی اگر قیمت رمزارز مورد نظر در زمان قرارداد طبق پیش بینی خریدار قرارداد افزایش یافته باشد، او می تواند مقدار تعیین شده را از طرف قرارداد با قیمتی پایین تر خریداری کرده و با قیمت بالاتر در بازار بفروشد. اما اگر قیمت بالا نرفته باشد، خریدار قرارداد صرفا به اندازه هزینه ای که برای قرارداد کرده، متضرر می شود و می تواند قرارداد را اجرا نکند. اختیار خرید نوعی از قراردادهای اختیار معامله و نقطه مقابل اختیار فروش است.
دسته بندی رمزارز

Candlesticks (نمودار شمعدانی)
نمودار شمعدانی برای نشان دادن تغییرات قیمت در طول زمان به کار می رود. هر شمع (candle) حاوی 4 نقطه اطلاعاتی در یک دوره زمانی تعیین شده است: قیمت آغازین، قیمت پایانی، بالاترین قیمت، پایین ترین قیمت.
دسته بندی رمزارز

Central Bank Digital Currency - CBDC (ارز دیجیتال بانک مرکزی)
به ارزهای دیجیتالی گفته می شود که از سوی بانک مرکزی یک کشور صادر می شود و نسخه دیجیتال ارز رسمی آن کشور است.
دسته بندی رمزارز

Centralization (تمرکزگرایی )
تمرکزگرایی حالتی از اداره شبکه ها، پایگاه های داده و سیستم های رایانه ای است که در آن یک سیستم مرکزی برای نگهداری داده و کنترل کل شبکه وجود دارد. در چنین حالتی، اعضای شبکه هیچ حقی در کنترل و تصمیم گیری درباره آینده آن ندارند، بلکه این اقتدار مرکزی است که درباره آن تصمیم گیری می کند. تمرکزگرایی می تواند در امور مالی نیز وجود داشته باشد، به این شکل که همه تراکنش ها از طریق یک مرکز و واسطه انجام می گیرد. بانک ها و موسسات مالی در امور مالی سنتی یکی از مثال های تمرکزگرایی هستند. به چنین شبکه یا سیستمی «متمرکز» (centralized) گفته می شود.
دسته بندی رمزارز

Centralization (تمرکزگرایی)
تمرکزگرایی حالتی از اداره شبکه ها، پایگاه های داده و سیستم های رایانه ای است که در آن یک سیستم مرکزی برای نگهداری داده و کنترل کل شبکه وجود دارد. در چنین حالتی، اعضای شبکه هیچ حقی در کنترل و تصمیم گیری درباره آینده آن ندارد، بلکه این اقتدار مرکزی که درباره آن تصمیم گیری می کند. تمرکزگرایی می تواند در امور مالی نیز وجود داشته باشد، به این شکل که همه تراکنش ها از طریق یک مرکز و واسطه انجام می گیرد. بانک ها و موسسات مالی در امور مالی سنتی یکی از مثال های تمرکزگرایی هستند. به چنین شبکه یا سیستمی «متمرکز» (centralized) گفته می شود.

Centralized exchange (صرافی متمرکز )
نوعی صرافی ارزهای دیجیتال است که فرایند خرید و فروش ارزها در آن به صورت متمرکز و دفترکل خصوصی انجام می پذیرد.
دسته بندی رمزارز

Chief Executive Officer – CEO (مدیرعامل )
مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی یک شرکت است که مسئولیت اصلی او شامل تصمیم گیری ها عمده، مدیریت عملیات کلان و منابع شرکت، نقطه اتصال میان هیات مدیره و اقدامات شرکت و همچنین وجهه عمومی شرکت است. مدیرعامل توسط هیات مدیره و سهامداران انتخاب می شود.
دسته بندی رمزارز

Chief Financial Officer – CFO (مدیر ارشد مالی)
مدیر ارشد مالی مسئول ارشد اجرایی در مدیریت اقدامات مالی شرکت است. وظایف او شامل پیگیری جریان مالی نقدی، برنامه ریزی های مالی، تحلیل نقاط قوت و ضعف مالی شرکت و پیشنهاد اقدامات اصلاحی است. نقش مدیر ارشد مالی شبیه خزانه دار است چرا که مسئول مدیریت امور مالی و بخش های حسابداری و بررسی صحت گزارش های مالی شرکت است.
دسته بندی رمزارز

Chief Operating Officer (مدیر ارشد عملیاتی)
مدیر ارشد عملیات مسئول ارشد اجرایی در نظارت بر امور اداری و عملیاتی روزانه شرکت است. او مستقما به مدیرعامل گزارش می دهد و در سلسله مراتب اداری مقام دوم به شمار می رود. نام سمت مدیر ارشد عملیات در برخی شرکت ها متفاوت است؛ مثل معاون اجرایی عملیاتی (executive vice president of operations) و مدیر عملیاتی (operations director).
دسته بندی رمزارز

Chief Technology Officer (مدیر ارشد فنی)
مدیر ارشد فنی در واقع مدیر اجرایی است که مسئول نیازهای فناوری و تحقیق و توسعه یک شرکت است. این فرد نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت یک سازمان است و سرمایه گذاری های شرکت را برای نیل به اهدافش طراحی می کند. مدیر ارشد فنی معمولا به به مدیر ارشد اطلاعات گزارش می دهد، اما در برخی شرکت ها نیز به طور مستقیم به مدیرعامل گزارش می دهد.
دسته بندی رمزارز

Circulating Supply (موجودی در گردش)
در حوزه رمزارزها موجودی در گردش به تعداد رمزارزهایی از یک نوع (شامل سکه و توکن) گفته می شود که هم اکنون در بازار موجود و قابل معامله هستند.
دسته بندی رمزارز

Closing Price (قیمت پایانی)
قیمت پایانی قیمتی است که آخرین معامله یک سهام یا دارایی در در یک روز معاملاتی در بازار سهام در آن قیمت انجام می شود. در خصوص رمزارزها، از آنجا که معاملات ساعت آغاز و پایان ندارد و به صورت شبانه روزی در حال انجام است، قیمت پایانی به آخرین قیمت معامله انجام شده در یک بازه زمانی معین مانند بازه ساعتی، روزانه، هفتگی یا ماهانه گفته می شود. این بازه زمانی بستگی به نموداری دارد که کاربر برای بررسی تغییرات قیمتی آن رمزارز ایجاد می کند.
دسته بندی رمزارز

Cloud Mining (استخراج ابری )
استخراج ابری روشی برای استخراج رمزارزها است از طریق اجاره قدرت محاسبه از یک شبکه ابری است که نیازی به نصب و راه اندازی مستقیم سخت افزار و نرم افزار مربوطه ندارد. شرکت های استخراج ابری به کاربران امکان می دهند که در شبکه آن ها یک حساب کاربری ایجاد کرده و با پرداخت یک هزینه پایه از راه دور اقدام به استخراج رمزارز کنند. این روش اگرچه کاربران را از تهیه و نگهداری تجهیزات و پرداخت هزینه مصرف انرژی بی نیاز می کند، اما ممکن است سودآوری چندانی نداشته باشد. برخی پیشنهاد می کنند که کاربران به جای پرداخت هزینه برای اجاره قدرت محاسباتی، همان پول را برای خرید رمزارز مورد نظر و نگهداری آن صرف کنند، زیرا رشد قیمت آن در طولانی مدت سود بیشتری نصیب کاربر خواهد کرد.
دسته بندی رمزارز

Coin (سکه )
کوین به رمزارزهایی گفته می شود که روی یک بلاک چین مستقل ایجاد شده اند و مهمترین کاربردشان به عنوان ارز و تبادل و ذخیره ارزش است. به عنوان مثال، بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و کونوس ایکس (CCXX) سکه هستند، زیرا بلاک چین مستقل خودشان را دارند.
دسته بندی رمزارز

Cold storage (ذخیره سرد )
ذخیره رمزارز به صورت آفلاین که معمولا در یک کیف پول سخت افزاری، یو اس بی، کامپیوتر یا کیف پول کاغذی صورت می گیرد.
دسته بندی رمزارز

Cold wallet (کیف پول سرد )
کیف پول رمزارزی که به صورت ذخیره سرد و بدون اتصال به اینترنت است. کیف پول سرد به لحاظ امنیتی به هر نوع کیف پول دیگری برتری دارد.
دسته بندی رمزارز

Compliance Officer (مسئول تطبیق )
فردی است که در یک شرکت مالی مسئولیت اطمینان از تطبیق عملکرد شرکت با قوانین و مقررات خارج از شرکت و همچنین سیاست ها و آیین نامه های داخلی شرکت را دارد. چنین سمتی در شرکت های رمزارزی مسئولیتی دو چندان دارد، زیرا قوانین و مقررات مربوط به رمزارزها هنوز در بیشتر کشورها در مراحل آغازین شکل گیری و تدوین است یا اینکه حتی مراحل مقدماتی را هم شروع نکرده است.
دسته بندی رمزارز

Confirmation (تأیید)
تأیید یا راستی آزمایی و تأیید انجام تراکنش و ایجاد بلاک در یک بلاک چین گفته می شود. فرایند تأیید تراکنش و بلاک در بلاک چین های مختلف با الگوریتم ها و روش های مختلفی انجام می گیرد. وظیفه تأیید تراکنش ها و بلاک ها در بلاک چین های اثبات کار بر عهده استخراج کنندگان، در بلاک چین های اثبات سهام به عهده سهامگذاران و در بلاک چین های اثبات اعتبار بر عهده اعتبارسنج ها است.

Consensus (اجماع)
وقتی همه مشارکت کنندگان در یک شبکه بلاک چین درباره ترتیب و محتوای یک بلاک همنظر باشند، اجماع حاصل شده است.

Correction (اصلاح )
کاهش قیمت یک دارایی به میزان 10 درصد برای تعدیل قیمت گذاری بیش از حد. اصلاح می تواند در یک رمزارز، شاخص یک گروه از رمزارزها یا در کل بازار روی دهد. اصلاح ممکن است برای زمانی کوتاه روی دهد یا اینکه مدتی طولانی مثلا برای روزها، هفته ها یا ماه ها ادامه یابد. اما به طور میانگین اصلاح ها کوتاه مدت بوده و نهایتا بیت سه تا چهار ماه عمر داشته اند.
دسته بندی رمزارز

Correlation (همبستگی)
میزان وابستگی قیمت دو رمزارز یا دارایی دیگر به هم و اینکه تا چه حد قیمت آن دو در هماهنگی با یکدیگر حرکت می کند. همبستگی اصطلاحی آماری است که در مدیریت پیشرفته سبد دارایی مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا گاهی ممکن است قیمت یک رمزارز با رمزارز دیگر همبستگی داشته و افزایش و کاهش قیمت آن ها به صورت هماهنگ با هم روی دهد.
دسته بندی رمزارز

Credit Card (کارت اعتباری)
کارتی است که توسط یک بانک یا موسسه مالی صادر می شود و دارنده آن مبلغی را به عنوان وام در داخل کارت دریافت می کنند. دارنده کارت امکان استفاده از آن را در هر جایی که دستگاه کارتخوانی وجود داشته باشد، دارد و می تواند با این پول کالا و خدمات خرید کند. اما در پایان قرارداد باید مبلغ را با سود احتمالی آن به بانک بازگرداند.
دسته بندی رمزارز

Crowdfunding (سرمایه گذاری جمعی)
استفاده از سرمایه های کوچک شمار زیادی از سرمایه گذاران برای تامین مالی یک کسب و کار جدید. در سرمایه گذاری جمعی از دسترسی پذیری شبکه های گسترده مردمی از طریق رسانه های اجتماعی و سایت های سرمایه گذاری جمعی استفاده می شود تا سرمایه گذاران و کارآفرینان را گردهم بیاورند.
دسته بندی رمزارز

Crypto-Jacking (ارز ربایی)
ارز ربایی به یک عمل مجرمانه گفته می شود که در آن، مجرمان یک بدافزار را در رایانه های متصل به یک شبکه به صورت پنهانی نصب می کنند تا از قدرت محاسباتی رایانه های کاربران برای استخراج رمزارز برای ارز رباها سوء استفاده کنند. برخی وب سایت های خبری و فروشگاه ها و حتی برخی سرویس دهندگان اینترنتی بدون اطلاع کاربران خود از چنین ابزارهای استفاده می کنند.
دسته بندی رمزارز

Cryptoasset (دارایی رمزنگاری شده )
هر دارایی دیجیتالی که از فناوری های رمزنگاری برای انجام عملیات خود استفاده می کند.
دسته بندی رمزارز

Cryptocurrency (رمزارز، ارز رمزنگاری شده)
ارز دیجیتال یا مجازی که از طریق رمزنگاری امنیت آن تامین شده و جعل و خرج دوباره را تقریبا غیرممکن می کند. بسیاری از رمزارزها شبکه های غیرمتمرکزی هستند که روی فناوری بلاک چین ایجاد شده اند. یکی از ویژگی های تعیین کننده رمزارزها این است که از سوی یک نهاد یا اقتدار مرکزی صادر نشده اند؛ امری که به لحاظ نظری آن ها را از هرگونه دخالت و دستکاری دولتی محفوظ می دارد
دسته بندی رمزارز

Cryptography (رمزنگاری)
رشته مطالعاتی و عملیاتی برای تضمین امنیت اطلاعات و جلوگیری از دسترسی اشخاص ثالث غیرمجاز به آن اطلاعات.
دسته بندی رمزارز