جمعه 7 اردیبهشت 1403

واژه نامه

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
There are currently 40 names in this directory beginning with the letter S.
S

Satoshi (ساتوشی )
کوچکترین واحد بیت کوین. هر بیت کوین برابر است با 100 میلیون ساتوشی.
دسته بندی رمزارز

Satoshi Nakamoto (ساتوشی ناکاموتو )
فرد یا گروهی از افراد که بیت کوین را خلق کرد. هویت ساتوشی ناکاموتو همچنان به صورت یک راز باقی مانده است.
دسته بندی رمزارز

Security (اوراق بهادار )
اوراق بهادار به یک ابزار مالی گفته می شود که دارای نوعی ارزش پول است و امکان معاوضه و داد و ستد دارد. اوراق بهادار می تواند شامل اوراق بدهی مانند بدهی های دولتی، بانکی یا شرکتی؛ اوراق حقوق مالکیت صاحبان سهام و ابزارهای مشتقه مانند قراردادهای آتی، اختیار معامله و پایاپای باشد.
دسته بندی رمزارز

SegWit - Segregated Witness (سگویت )
یک طرح ارتقا برای بیت کوین است که هدف آن اصلاح انعطاف پذیری تراکنش (malleability) در بیت کوین بود.
دسته بندی رمزارز

SegWit - Segregated Witness (سگویت)

SHA-256
یک الگوریتم هش رمزنگاری است که امضای 256 بیتی برای یک متن ایجاد می کند و در بلاک چین هایی که از روش اجماع اثبات کار استفاده می کنند، به کار می رود.

SHA-256
یک الگوریتم هش رمزنگاری است که امضای 256 بیتی برای یک متن ایجاد می کند و در بلاک چین هایی که از روش اجماع اثبات کار استفاده می کنند، به کار می رود.
دسته بندی رمزارز

Sharding (شاردینگ)
یک روش مقیاس پذیری است که در آن شبکه بلاک چین به پارتیشن هایی (شارد) تقسیم می شود که حاوی اطلاعات و تاریخچه تراکنش ها است و هر شارد امکان پردازش موازی دارد.

Shareholder/Stockholder (سهامدار )
سهامدار به یک فرد، شرکت یا موسسه گفته می شود که مالک دست کم یک سهام از سهام یک شرکت است. سهامداران از آنجا که دارای حق مالکیت در شرکت هستند، از سود موفقیت های آن شرکت سهم می برند. این سود ممکن است به عنوان سود سهام به دو شکل نقدی و سهام جدید پرداخت می شود. موفقیت شرکت همچنین در افزایش ارزش سهام آن در بازارهای سهام بروز می کند که باز سهامداران از آن منتفع می شوند. اما در صورتی که شرکت دچار زیان شود، این زیان به شکل کاهش ارزش سهام و نپرداختن سود به سهامداران نمایان می گردد.
دسته بندی رمزارز

Shilling (بازارگرمی )
تبلیغات کردن برای یک رمزارز یا عرضه اولیه سکه.
دسته بندی رمزارز

Shitcoin (شت کوین )
سکه یا رمزارزی که ارزش یا کاربرد مشخصی ندارد.
دسته بندی رمزارز

Short )شورت )
یک روش معامله گری است که در آن معامله گر یک رمزارز را که انتظار دارد قیمتش برای مدتی نزولی باشد، از صرافی وام می گیرد و آن را می فروشد تا پس از مدتی که قیمتش پایین تر رفت، همان تعداد رمزارز  را با هزینه کمتری خریده و به وام دهنده بازگرداند. در این حالت معامله گر از تفاوت قیمت فروش و خرید مجدد سود می کند. نوع دیگر معاملات شورت به این شکل است که معامله گر دارایی رمزارزی خود یا بخشی از آن را می فروشد و وقتی قیمت آن پایین تر رفت، مجددا آن را خریداری می کند. با این کار، معامله گر مقدار بیشتری از آن رمزارز را در اختیار خواهد داشت.
دسته بندی رمزارز

Short Position )موقعیت شورت )
موقعیت شورت به حالتی گفته می شود که یک معامله گر یک رمزارز یا دارایی دیگر را فروخته تا وقتی قیمت آن پایین تر رفت مجددا خریداری کند. از لحظه ای که معامله گر رمزارز مورد نظر را می فروشد، وارد موقعیت شورت می شود و وقتی در قیمت موردنظر بار دیگر خریداری نمود، موقعیت شورت بسته می شود.
دسته بندی رمزارز

Side chain (ساید چین/زنجیره جانبی)
یک دفترکل بلاک چین که به صورت موازی با بلاک چین اصلی فعالیت می کند و میان آن ها یک اتصال دو طرفه وجود دارد.

Signal )سیگنال )
هشداری برای خرید یا فروش یک رمزارز.
دسته بندی رمزارز

SIM-Swap )تعویض سیم کارت )
نوعی کلاهبرداری در دنیای رمزارزها است که در آن فرد کلاهبردار پس از به دست آوردن اطلاعات شخصی و شماره موبایل دارنده رمزارز، با ترفندهای خاصی شرکت مخابراتی را قانع می کند که مالک سیم کارت است و قصد تعویض سیم کارتش را دارد. سپس شرکت مخابراتی آن شماره موبایل به سیم کارت کلاهبردار منتقل می کند. کلاهبردار نیز با استفاده از آن سیم کارت امکان ورود به ایمیل، کیف پول و حساب های صرافی دارنده رمزارز را به دست آورده و اقدام به سرقت دارایی او می کند.
دسته بندی رمزارز

Simple Moving Average – SMA (میانگین متحرک ساده )
میانگین متحرک ساده به میانگین قیمت یک رمزارز (معمولا قیمت پایانی) در تعداد دوره های مشخص زمانی گفته می شود. اساسا میانگین های متحرک در تحلیل تکنیکال به کار می روند.
دسته بندی رمزارز

Simplified Payment Verification/ SPV (تایید ساده پرداخت)
کلاینتی سبک برای تایید تراکنش های بلاک چین، دانلود هدرهای بلاک و درخواست اثبات مشمولیت به بلاک چین در درخت مرکل می‌باشد.

Slippage (لغزش / اسلیپیج )
به تفاوت میان قیمت مورد انتظار برای یک رمزارز در یک معامله و قیمتی که معامله در آن انجام می گیرد، لغزش گفته می شود. لغزش همیشه ممکن است از لحظه ارسال دستور اجرای معامله تا انجام آن روی دهد، اما بیشتر زمانی روی می دهد که بازار پرنوسان است و یا معامله گر از سفارش های استاپ و لیمیت استفاده کرده است. لغزش ممکن است منفی یا مثبت باشد. یعنی از وقتی که سفارش فعال می شود تا زمان انجام معامله، اگر قیمت بهتر از حد مورد انتظار باشد، لغزش مثبت است، اما اگر بدتر باشد، لغزش منفی است. منفی یا مثبت بودن لغزش بستگی به این دارد که سفارش ثبت شده سفارش خرید بوده یا فروش.
دسته بندی رمزارز

Smart contract (قرارداد هوشمند )
یک پروتکل رایانه ای است که هدف آن تسهیل، راستی آزمایی و اعمال یک قرارداد روی یک بلاک چین بدون نیاز به شخص ثالث است.
دسته بندی رمزارز

Smart contract (قرارداد هوشمند)
یک پروتکل رایانه ای است که هدف آن تسهیل، راستی آزمایی و اعمال یک قرارداد روی یک بلاک چین بدون نیاز به شخص ثالث است.

Soft fork (سافت فورک )
ارتقای پروتکل در یک بلاک چین که طی آن فقط تراکنش های معتبر، نامعتبر می شوند. در بیشتر سافت فورک ها، از استخراج کنندگان خواسته می شود که نرم افزار استخراج خود را به روزرسانی کنند.
دسته بندی رمزارز

Soft fork (سافت فورک)
ارتقای پروتکل در یک بلاک چین که طی آن فقط تراکنش های معتبر، نامعتبر می شوند. در بیشتر سافت فورک ها، از استخراج کنندگان خواسته می شود که نرم افزار استخراج خود را به روزرسانی کنند.

Speculation (سفته بازی / سوداگری )
سفته بازی یا معامله گری سوداگرانه به انجام معاملاتی گفته می شود که دارای ریسک بالا و احتمال از دست رفتن سرمایه زیاد است، اما در عین حال انتظار سود بزرگی نیز از آن می رود. در سفته بازی، ریسک ضرر بیشتر از سود احتمالی است. سفته بازاران در بازارهای مالی، از جمله در بازار رمزارز، به دنبال کسب سود از نوسانات کوتاه مدت و میان مدت قیمت هستند.
دسته بندی رمزارز

Spinning Top Candlestick (شمعدان فرفره ای )
شمعدان فرفره ای یک الگوی شمعدان (در نمودار کندل استیک) است که بدنه اصلی آن کوتاه و فتیله های بالا و پایین آن بسیار بلند است. یعنی قیمت آغازین و پایانی در بازه زمانی شمعدان بسیار به هم نزدیک است اما بالاترین و پایین ترین قیمت باهم فاصله بسیار زیادی دارند. این الگوی شمعدان نشان دهنده تردید و دودلی در میان معامله گران و سرمایه گذاران نسبت به روند آینده رمزارز مورد نظر است. الگوی شمعدان فرفره ای حاکی از آن است که نه خریداران و نه فروشندگان، هیچ یک نتوانسته اند دست بالاتر را داشته باشند.
دسته بندی رمزارز

Sport Price (قیمت آنی )
قیمت آنی به ارزش کنونی یک رمزارز در بازار آنی گفته می شود؛ یعنی آن رمزارز در همین لحظه با آن قیمت قابل معامله است. قیمت آنی مقابل قیمت آتی است. قیمت آتی به قیمتی گفته می شود که برای خرید یا فروش یک رمزارز در زمانی در آینده روی آن توافق می شود.
دسته بندی رمزارز

Spot (آنی )
به نوعی از معاملات رمزارزی گفته می شود که پرداخت یا تسویه معامله در همان لحظه انجام آن صورت می گیرد.
دسته بندی رمزارز

Spot Market (بازار آنی )
بازار آنی به یک بازار عمومی گفته می شود که در آن رمزارزها به شرط تسویه حساب فوری خرید و فروش می شوند. این مفهوم در تقابل با بازار آتی است که در آن تسویه حساب در آینده صورت می پذیرد.
دسته بندی رمزارز

Stablecoin (استیبل کوین )
رمزاری که نوسان به شدت پایینی دارد و تقریبا می توان قیمت آن را ثابت در نظر گرفت. این رمزارزها برای ایجاد تنوع در سبد ارزهای دیجیتال استفاده می شود و معمولا ارزش آن به یک ارز فیات یا مقدار مشخصی طلا وابسته است.
دسته بندی رمزارز

Staking (سهام گذاری )
مشارکت در یک سیستم اثبات سهام (Proof-of-stake). در این روش، سهام گذاران رمزارز یا توکن خود را سپرده گذاری می کنند تا در یک بلاک چین تاییدکننده بوده و در ازای سپرده خود پاداش دریافت کنند.
دسته بندی رمزارز

Staking (سهام گذاری)
مشارکت در یک سیستم اثبات سهام (Proof-of-stake). در این روش، سهام گذاران رمزارز یا توکن خود را سپرده گذاری می کنند تا در یک بلاک چین تاییدکننده بوده و در ازای سپرده خود پاداش دریافت کنند. (بیشتر بخوانید: سهام گذاری چیست؟)

Stock Exchange-Traded Fund – ETF (صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس )
نوعی اوراق بهادار است که شامل چندین رمزارز یا دارایی دیگر است و مجموع آن به شکل یک اوراق بهادار در بازارهای سهام خرید و فروش می شود. ETFها به تازگی در بازارهای رمزارز رونق گرفته اند. از آنجا که در بسیاری از کشور خرید و فروش رمزارز هنوز قانونی نشده و مقررات مشخصی برای آن نشده است، بسیاری از شرکت ها برای دسترسی به بازار رمزارز، اقدام به ایجاد صندوق قابل معامله رمزارزی می کنند؛ یعنی یک اوراق بهادار ثبت می کنند که شامل حجم مشخصی از چندین رمزارز خریداری شده توسط آن شرکت است. سپس سهام این صندوق خود به عنوان یک دارایی و اوراق بهادار در بازار بورس خرید و فروش می شود. به این ترتیب، شرکت ها و افراد می توانند بدون اینکه مستقیما رمزارزی را خریداری کنند، در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرده باشند.
دسته بندی رمزارز

Stock Market(بازار سهام / بورس )
بازار سهام یا بورس اوراق بهادار به مجموعه بازارها، صرافی ها و کارگزاری هایی گفته می شود که خرید و فروش و انتشار سهام شرکت های سهامی عام در آن صورت می گیرد. بازار سهام می تواند شامل بورس، فرابورس و بازارهای ثانویه باشد.
دسته بندی رمزارز

Stop Limit Order (سفارش استاپ لیمیت )
سفارش استاپ لیمیت نوعی سفارش مشروط است که در آن معامله گر یک قیمت استاپ و یک قیمت لیمیت برای خرید یا فروش خود تعیین می کند. سفارش استاپ لیمیت به این شکل اجرا می شود که وقتی قیمت رمزارز موردنظر به قیمت استاپ رسید، سفارش فعال می شود و وقتی به قیمت لیمیت یا بهتر از آن رسید، معامله انجام می گیرد. این سفارش در واقع ترکیبی از دو سفارش استاپ (Stop Order) و لیمیت (Limit Order) است.
دسته بندی رمزارز

Stop Order (سفارش استاپ )
سفارش استاپ به این صورت انجام می شود که وقتی رمزارز مورد نظر به یک قیمت خاصی رسید، سفارش فعال می گردد و معامله با اولین قیمت در دسترس انجام می گیرد. سفارش استاپ دو مشخصه مهم دارد: اول اینکه این سفارش به محض ثبت شدن فعال نمی شود، به همین دلیل در دفتر سفارشات قابل مشاهده نیست؛ بلکه وقتی رمزارز به قیمت استاپ رسید، فعال شده و وارد دفتر سفارشات می گردد. دوم اینکه در سفارشات استاپ ممکن است پس از فعال شدن سفارش، معامله در قیمتی انجام شود که کمی با قیمت مطلوب فاصله دارد. زیرا رسیدن به قیمت مشخص شده (Stop Price) فقط فعال کننده سفارش است، اما معامله در اولین قیمت قابل دسترس صورت می گیرد که ممکن است در سفارش فروش پایین تر و در سفارش خرید بالاتر از قیمت مورد نظر باشد. البته این امکان هم هست که تفاوت قیمت معامله با قیمت استاپ در جهت مطلوب باشد. این تفاوت قیمت به دلیل ماهیت پرنوسان رمزارزها است.
دسته بندی رمزارز

Stop-Loss (سفارش توقف ضرر)
سفارش توقف ضرر به سفارشی گفته می شود که در آن معامله به گونه ای تنظیم می شود که وقتی رمزارز به یک قیمت مشخص رسید انجام گیرد. توقف ضرر می تواند هم شامل سفارش فروش (Sell Stop) و هم سفارش خرید (Buy Stop) باشد. این نوع سفارش از آن جهت توقف ضرر نام گرفته که هنگام سقوط قیمت رمزارز برای جلوگیری از ضرر بیشتر و هنگام صعود برای عقب نماندن از سود بیشتر انجام می شود.
دسته بندی رمزارز

Supply (عرضه )
عرضه یک مفهوم بنیادین در اقتصاد است که به حجم کل یک کالا، دارایی یا خدمات قابل دسترس برای مشتریان گفته می شود. در حوزه رمزارزها، عرضه به مقدار قابل دسترس از یک ارز دیجیتال گفته می شود. در مورد رمزارزها، دو نوع عرضه وجود دارد: عرضه کل، سقف عرضه. عرضه کل (total supply) به کل واحدهای موجود از آن رمزارز و سقف عرضه (max supply) به کل واحدهای قابل عرضه در طول عمر آن رمزارز گفته می شود. عرضه در کنار تقاضا (Demand) تاثیر مستقیم روی قیمت دارد. اگر عرضه کمتر از تقاضا باشد، قیمت بالا می رود و در مقابل، اگر بیشتر از تقاضا باشد، قیمت پایین می آید.
دسته بندی رمزارز

Supply Chain (زنجیره تأمین )
زنجیره تأمین شبکه ای است میان یک شرکت و تأمین کنندگان مواد مورد نیاز آن تا بتواند محصول خود را تولید کرده و به خریدار نهایی عرضه کند. این شبکه شامل فعالیت ها، افراد، نهادها، اطلاعات و منابع مختلف می شود. زنجیره تأمین فرایند و مراحل یک محصول را از آغاز منشأ تا زمان رسیدن به دست خریدار نشان می دهد. شرکت های برای کاهش هزینه ها حفظ مزیت رقابتی خود، اقدام به ایجاد زنجیره تأمین می کنند.
دسته بندی رمزارز

Supply Chain Management (مدیریت زنجیره تأمین )
مدیریت زنجیره تأمین به مدیریت جریان کالا و خدمات گفته می شود و همه فرایندها را از مواد خام تا محصول نهایی دربر می گیرد. مدیریت زنجیره تأمین کارآمدسازی بخش های مربوط به تأمین را در یک کسب و کار برعهده دارد تا ارزش محصول را بالا برده و مزیت رقابتی در بازار ایجاد کند.
دسته بندی رمزارز

Swing Trading (معامله گری نوسان گیر )
معامله گری نوسان گیر یک روش معاملاتی است که در آن تلاش می کنند از نوسانات کوتاه مدت و میان مدت قیمت رمزارزها در یک بازه زمانی چند روزه تا چند هفته کسب سود کنند. معامله گران نوسان گیر اساسا از تحلیل تکنیکال برای شکار فرصت هایشان استفاده می کنند. البته ممکن است درکنار تحلیل روندها و الگوهای قیمتی از تحلیل فاندامنتال هم استفاده کنند.
دسته بندی رمزارز