پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

واژه نامه

All | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
There are currently 35 names in this directory beginning with the letter B.
B

Backlog (بک لاگ/کار ناتمام)
کارهای انباشته ای که باید انجام شود. اصطلاح بک لاگ کاربردهای مختلفی در حسابداری و امور مالی دارد. بک لاگ ممکن است به سفارش های فروشی اطلاق شود که منتظر انجام است یا فرم های انباشته ای مثل درخواست وام که باید بررسی و پردازش شود. در حوزه بلاک چین و رمزازها، بک لاگ به تراکنش هایی گفته می شود که در انتظار تایید است.

Bailout (نجات مالی)
تامین پول یا منابع توسط یک شرکت، فرد یا دولت برای شرکتی که در آستانه سقوط است. این اقدامات به پیشگیری از پیامدهای سقوط احتمالی آن شرکت می کند که می تواند شامل ورشکستگی یا نکول (ناتوانی از انجام تعهدات) شود. شهرت بسته های نجات مالی بیشتر به دوره های بحران مالی باز می گردد که دولت ها با بسته های مالی بزرگ از سقوط بانک ها و شرکت ها جلوگیری کرده اند.
دسته بندی رمزارز

Balance Sheet (ترازنامه)
ترازنامه یک صورت مالی است که دارایی ها، تعهدات و سهام سهامداران یک شرکت را در یک برهه خاص گزارش می دهد تا زمینه ای برای محاسبه میزان بازده و ارزیابی ساختار سرمایه آن به دست دهد. ترازنامه همچنین یک تصویر آنی از دارایی ها و بدهی ها و همچنین میزان سرمایه گذاری سهامداران فراهم می کند.
دسته بندی رمزارز

Batch Processing (پردازش دسته ای)
پردازش تراکنش ها به صورت گروهی یا دسته ای است به صورتی که دستور پردازش ها یک بار تنظیم می شود و تا زمانی که همه پردازش ها تمام نشود، نیازی به هیچ تعامل کاربری وجود ندارد.

Bear Trap (تله خرسی )
سرمایه گذاری یک حوزه دشوار است و ترفندها و تله های بسیاری در این حوزه وجود دارد که افراد تازه کار ممکن است گرفتار آن ها شوند. تله خرسی یکی از آن ها است. تله خرسی یک الگوی تکنیکال است که وقتی روی می دهد که عملکرد یک رمزارز به اشتباه سیگنال تغییر روند صعودی را بدهد. سرمایه گذاران ممکن است با دیدن این تغییر روند ظاهری، با این پیش بینی که قیمت رمزارز مورد نظر کاهش خواهد یافت، اقدام به گشایش موقعیت های شورت کنند. اما قیمت رمزارز ثابت می ماند یا اینکه دوباره افزایش می یابد و سرمایه گذاران شورت برای جلوگیری از ضرر اقدام به خرید همان رمزارز برای بستن موقعیت شورت خود می کنند. این مسئله باعث افزایش فشار خرید و تشدید روند صعودی می شود.

گاهی اوقات تله خرسی ممکن است با تبانی گروهی از معامله گران و فریب دیگران برای کسب سود بیشتر اجرا شود. در چنین سناریویی، آن ها اقدام به فروش حجم زیادی از یک رمزارز در صرافی های مختلف می کنند و این کار باعث کاهش ناگهان قیمت می شود. معامله گران تازه کار با این تصور که بازار رو به کاهش است، اقدام به معاملات شورت می کنند. این کار باعث کاهش بیشتر قیمت می شود. در این موقعیت، معامله گران اولیه شروع به خرید همان رمزارز این بار با قیمتی پایین تر می کنند که باعث افزایش فشار خرید و در نتیجه افزایش قیمت رمزارز می شود. آنگاه معامله گران فریب خورده برای پوشش ضرر خود اقدام به بستن موقعیت و خرید رمزارز می کنند که این باعث افزایش بیشتر قیمت می شود. در این حالت، معامله گران اولیه به سود بسیار زیادی دست می یابند.
دسته بندی رمزارز

Bear/bearish (خرس، خرسی )
فردی که به نزولی بودن روند یک ارز دیجیتال یا یک بازار خاص در طولانی مدت اعتقاد دارد. همچنین بازاری که در روند نزولی طولانی مدت قرار گیرد، بازار خرسی خوانده می شود. وقتی که بازار در وضعیت خرسی قرار گیرد، قیمت سهام یا رمزارزها در میانه احساسات بدبینانه و منفی سرمایه گذاران، نسبت به بالاترین رکورد اخیر 20 درصد یا بیشتر سقوط کرده است.
دسته بندی رمزارز

Benefit-Cost Ratio (نسبت سود به هزینه)
نسبتی است که در تحلیل سود و هزینه برای خلاصه کردن رابطه کلی میان هزینه ها و سودهای نسبی یک پروژه به کار می رود. نسبت سود به هزینه می توان به صورت پولی یا کیفی بیان شود. اگر نسبت سود به هزینه یک پروژه بالای 1.0 باشد، انتظار می رود آن پروژه ارزش خالص فعلی مثبتی برای شرکت یا سرمایه گذار داشته باشد.
دسته بندی رمزارز

Bid Price (قیمت پیشنهادی خرید)
قیمت پیشنهادی خرید قیمتی است که سرمایه گذار یا معامله گر حاضر است برای خرید یک رمزارز، دارایی، قراردار یا خدمات پرداخت کند. در بسیاری از بازارها برای این اصطلاح فقط واژه Bid را استفاده می کنند. قیمت پیشنهاد خرید معمولا از قیمت پیشنهادی فروش (Ask Price) پایین است. قیمت پیشنهاد فروش قیمت است که فروشندگان رمزارز یا دیگر دارایی ها حاضر هستند به آن قیمت دارایی خود را بفروشند. اختلاف قیمت های پیشنهاد خرید و فروش اصطلاحا «شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش» (bid-ask spread) نامیده می شود.
دسته بندی رمزارز

Bitcoin Improvement Proposal – BIP (طرح ارتقای بیت کوین )
BIP یک استاندارد برای پیشنهاد تغییرات در پروتکل بیت کوین است. یک طرح ارتقای بیت کوین باید مشخصات دقیق فنی و دلیل منطقی برای تغییر پیشنهادی را ارائه بدهد. اولین طرح ارتقا بیت کوین با نام BIP 0001 توسط یک برنامه نویسی ایرانی تبار انگلیسی به نام امیر تاکی در سال 2011 پیشنهاد شد که در واقع توصیف خود BIP بود.
دسته بندی رمزارز

Bitcoin Improvement Proposal – BIP (طرح ارتقای بیت کوین)
BIP یک استاندارد برای پیشنهاد تغییرات در پروتکل بیت کوین است. یک طرح ارتقای بیت کوین باید مشخصات دقیق فنی و دلیل منطقی برای تغییر پیشنهادی را ارائه بدهد. اولین طرح ارتقا بیت کوین با نام BIP 0001 توسط یک برنامه نویسی ایرانی تبار انگلیسی به نام امیر تاکی در سال 2011 پیشنهاد شد که در واقع توصیف خود BIP بود.

BitLicense (مجوز رمزارز، بیت لایسنس)
مجوز تجاری برای فعالیت قانونی یک رمزارز که توسط اداره خدمات مالی ایالت نیویورک صادر می شود.
دسته بندی رمزارز

Black Monday (دوشنبه سیاه)
دوشنبه سیاه در 29 اکتبر 1987 بود که میانگین صنعتی داو جونز در یک روز حدود 22 درصد سقوط کرد. این رویداد شروع یک سقوط سراسر در بازارهای بورس جهان بود که دوشنبه سیاه را تبدیل به بدنام ترین روز در تاریخ امور مالی کرد. تا پایان آن ماه، بیشتر بازارهای سهام عمده بیش از 20 درصد سقوط کرده بود. اقتصاددادنان این سقوط را به ترکیبی از رویدادهای ژئوپلیتیک و ظهور برنامه های رایانه ای معاملات بود که سرعت فروش را افزایش داد.
دسته بندی رمزارز

Black Swan (قوی سیاه )
قوی سیاه یک رویداد غیرقابل پیش بینی است که فراتر از چیزی است که از یک وضعیت در حال عادی انتظار می رود و به صورت بالقوه پیامدهای سختی دارد. ویژگی رویدادهای قوی سیاه، نادر بودن، تاثیرات شدید و اصرار عموم فعالان بر این موضوع است که این رویداد کاملا قابل پیش بینی بود.
دسته بندی رمزارز

Block (بلاک)
فایلی حاوی اطلاعات یا تراکنش ها که طی مدت مشخصی تکمیل می شود. یک بلاک بخشی جدایی ناپذیر از یک بلاک چین است. در واقع بلاک چین از زنجیره ای از بلاک های متصل به هم ایجاد شده است.

Block Explorer (مرورگر بلاک)
مرورگر بلاک یک موتور جستجوی بلاک چین است که امکان جستجو برای یک پاره ای از اطلاعات خاص در بلاک چین را فراهم می کند. با استفاده از مرورگر بلاک می توان اطلاعاتی مانند تراکنش ها را در بلاک چین جستجو و ردیابی کرد.

Block height (شماره بلاک)
شماره ای که جایگاه یک بلاک را درون یک بلاک چین مشخص می کند.

Block reward (پاداش بلاک)
مقدار رمزارزی که در ازای حل یک معادله رمزنگاری شده برای تکمیل یک بلاک در بلاک چین پرداخت می شود. پاداش بلاک در واقع تشویقی برای افراد برای مشارکت در بلاک چین و فعال نگه داشتن آن است.

Blockchain (بلاک چین)
سیستم دفترکل توزیع شده که شامل زنجیره ای از بلاک ها یا واحدهای اطلاعات دیجیتال است و به صورت متوالی در یک دیتابیس عمومی ذخیره شده است. بلاک چین زیربنای رمزارزها است.

Blockchain-as-a-service - BaaS (بلاک چین به عنوان خدمت )
BaaS مبتنی بر مدل نرم افزار به عنوان خدمت (SaaS) است و به شکل مشابهی کار می کند. BaaS به مشتریان امکان می دهد که از راهکارهای ابری برای ساخت، میزبانی و اداره نرم افزارهای بلاک چین خودشان و توابع مرتبط در بلاک چین استفاده کنند. همزمان، تامین کننده خدمات ابری، زیرساخت را به شکل چابک و عملیاتی حفظ می کند. نرم افزار مایکروسافت آژور (Azure) یک نمونه از بلاک چین به عنوان خدمت در بستر اتریوم است که مایکروسافت با همکاری کانسنسیس (ConsenSys) آن را ایجاد کرده است.

Blockchain-as-a-service - BaaS (بلاک چین به عنوان خدمت)
BaaS مبتنی بر مدل نرم افزار به عنوان خدمت (SaaS) است و به شکل مشابهی کار می کند. BaaS به مشتریان امکان می دهد که از راهکارهای ابری برای ساخت، میزبانی و اداره نرم افزارهای بلاک چین خودشان و توابع مرتبط در بلاک چین استفاده کنند. همزمان، تامین کننده خدمات ابری، زیرساخت را به شکل چابک و عملیاتی حفظ می کند. نرم افزار مایکروسافت آژور (Azure) یک نمونه از بلاک چین به عنوان خدمت اتریوم است که مایکروسافت با همکاری کانسنسیس (ConsenSys) آن را ایجاد کرده است.
دسته بندی رمزارز

Bollinger Bands (باندهای بولینگر)
باندهای بولینگر یک ابزار تحلیل تکنیکال هستند که از مجموعه ای از خطوط روند تشکیل شده که دو انحراف معیار را (به صورت مثبت و منفی) جدا از میانگین متحرک ساده (SMA) نشان می دهد. این ابزار توسط جان بولینگر (John Bollinger)، معامله گر مشهور، توسعه داده شده و کاربرد آن در تشخیص اشباع خرید و اشباع فروش برای کسب سود بیشتر است.
دسته بندی رمزارز

Bond (اوراق قرضه)
یک ابزار مالی با درآمد ثابت و نمایانگر یک وام است که از سوی سرمایه گذار به وام گیر (که معمولا یک شرکت یا دولت است) ارائه شده است. اوراق قرضه مانند یک سند بدهی میان وام دهنده و وام گیرنده است که شامل جزئیات وام و بازپرداخت آن است. اوراق قرضه توسط نهادها، شهرداری ها، ایالات و دولت ها برای تامین مالی پروژه های بزرگ استفاده می شود. اوراق قرضه دارایی تاریخ سررسید هستند و وقتی این تاریخ فرا رسد، وام گیرنده باید اصل پول و یک سود ثابت یا متغیر را که در سند ذکر شده، به وام دهنده پرداخت کند.
دسته بندی رمزارز

Broker (کارگزار )
کارگزار یک فرد یا شرکت است که واسطه میان سرمایه گذار و بازار بورس یا هر بازار مالی دیگر، مثل بازار ارزهای دیجیتال، می شود. از آنجا که بازارهای بورس فقط به افراد یا شرکت هایی خدمات می دهند که عضو آن باشند، معامله گران فردی برای دست یافتن به آن خدمات، به اعضای بورس نیاز دارند. کارگزاران این خدمات را فراهم کرده و به ازای آن کارمزد دریافت می کنند.
دسته بندی رمزارز

Broker-Dealer (کارگزار-معامله گر )
کارگزار-معامله گر یک فرد یا شرکت فعال در کار خرید و فروش اوراق بهادار یا دارایی های دیگر مانند رمزارزها برای خود یا به نمایندگی از یک مشتری است. تفاوت اصطلاح کارگزار-معامله گر با کارگزار این است که دومی فقط برای دیگران خرید و فروش انجام می دهد، اما اولی برای خودش هم این کار را می کند. وجود همزمان دو اصطلاح به این دلیل است که کارگزاران بسته به قوانین کشورهایی که در آن فعالیت می کنند، ممکن است از خرید سهام یا اوراق بهادار برای خود منع شوند.
دسته بندی رمزارز

Bubble (حباب )
حباب یک چرخه اقتصادی است که مشخصه آن رشد سریع قیمت ها در بازارهای مالی است. اما این تورم سریع یک سقوط قیمت را نیز به دنبال دارد که به آن «ترکیدن حباب» می گویند. در بازار رمزارزها، گاهی اوقات قیمت برخی از رمزارزها و یه به طور کلی قیمت اغلب رمزارزها به شکلی بی رویه و بدون منطق بالا می رود. در چنین حالت «حباب» ایجاد می شود که می تواند برای سرمایه گذاران بسیار خطرناک باشد. چرا که ترکیدن حباب به معنای از دست رفتن بخشی از سرمایه همه کسانی است که در قیمت های بالاتر اقدام به خرید رمزارز کرده اند.
دسته بندی رمزارز

Bull Trap (تله گاوی )
در بازارهای مالی از جمله بازار رمزارزها، سرمایه گذاران برای کسب سود بیشتر ترفندهای بسیاری به کار می گیرند که برخی از آن ها می تواند فریبکارانه باشد. تله گاوی یکی از این ترفندها است. تله گاوی وقتی ایجاد می شود که روند قیمتی یک رمزارز به اشتباه سیگنال تغییر روند نزولی را بدهد. سرمایه گذاران با دیدن این تغییر روند ظاهری، ممکن است به اشتباه اینطور پیش بینی کنند که قیمت رمزارز مورد نظر افزایش خواهد یافت و براین اساس، اقدام به گشایش موقعیت های لانگ کنند. اما قیمت رمزارز ثابت می ماند یا اینکه افت می کند و سرمایه گذاران لانگ برای جلوگیری از ضرر اقدام به فروش رمزارز می کنند. این مسئله باعث افزایش فشار فروش و تشدید روند نزولی می شود.

تله گاوی گاهی ممکن است با تبانی گروهی از معامله گران و فریب دیگران برای کسب سود بیشتر اجرا شود. در این مواقع، معامله گران فریبکار اقدام به خرید حجم زیادی از یک رمزارز در صرافی های مختلف می کنند و این کار باعث افزایش ناگهانی قیمت می شود. معامله گران تازه کار با این تصور که بازار رو به صعود است، اقدام به انجام معاملات لانگ می کنند. این کار باعث افزایش بیشتر قیمت می شود. در این موقعیت، معامله گران اولیه شروع به فروش همان رمزارز با قیمتی بالاتر می کنند و این کار باعث افزایش فشار فروش و در نتیجه سقوط قیمت رمزارز می شود. آنگاه معامله گران فریب خورده برای پوشش ضرر رمزارزهایشان را سریع می فروشند و این باعث کاهش بیشتر قیمت می شود. در این حالت، معامله گران اولیه با دستکاری بازار به سود زیادی دست می یابند.
دسته بندی رمزارز

Bull/bullish (گاو، گاوی )
فردی که به صعودی بودن روند یک ارز دیجیتال یا یک بازار خاص در طولانی مدت اعتقاد دارد. همچنین بازاری که در روند صعودی طولانی مدت قرار گیرد، بازار گاوی خوانده می شود.
دسته بندی رمزارز

Burn (سوزاندن)
سوزاندن به خارج کردن عمدی و دائمی توکن ها یا سکه های رمزارزی از گردش می گویند. این کار با اهداف مختلفی انجام می شود. گاهی بلاک چین ها یا صرافی ها برای حفظ محدودیت عرضه یک سکه یا توکن، به صورت مرتب مقداری مشخصی از سکه یا توکن های موجود را می سوزانند. گاهی نیز برخی سکه ها یا توکن ها به دلیل تغییر بلاک چین یا پلتفرم سوزانده می شوند.
دسته بندی رمزارز

Buy and hold (خرید و نگهداری)
یک راهبردی سرمایه گذاری انفعالی است که در آن، سرمایه گذار اقدام به خرید رمزارز یا اوراق بهادار کرده و بدون توجه به نوسانات بازار، آن را برای طولانی مدت حفظ می کند. سرمایه گذاری که از این روش استفاده می کند، هنگام خرید رمزارز یا سهام فعالانه عمل می کند، اما بابت نوسانات کوتاه مدت قیمت ها و شاخص های تکنیکال نگرانی ندارد. برخی سرمایه گذاران افسانه ای مانند وارن بافت (Warren Buffet) این روش را برای کسانی که به دنبال سود بلندمدت سالم هستند، پیشنهاد کرده اند.
دسته بندی رمزارز

Buy Limit (سفارش )
Buy Limit یک سفارش خرید است که معامله گر می تواند برای آن شرط قیمت تعیین کند. در این نوع سفارش، وقتی قیمت رمزارز مورد نظر به قیمت تعیین شده برای لیمیت (limit) رسید، خرید در آن قیمت یا پایین تر از آن انجام می شود.
دسته بندی رمزارز

Buy the dip (خرید در کف قیمت )
وقتی کسی یک رمزارز را در پایین ترین قیمت هنگام نزولی بودن بازار و دقیقا پیش از آغاز روند صعودی خریداری می کند. پیشفرض خریدار در این روش این است که شیب نزولی قیمت آن رمزارز موقتی است و آن دارایی به زودی به شیب صعودی بازمی گردد.
دسته بندی رمزارز

Buy the dip (خرید در کف قیمت)
وقتی کسی یک رمزارز را در پایین ترین قیمت هنگام نزولی بودن بازار و دقیقا پیش از آغاز روند صعودی خریداری می کند. پیشفرض خریدار در این روش این است که شیب نزولی قیمت آن رمزارز موقتی است و آن دارایی به زودی به شیب صعودی بازمی گردد.

Buy to Cover (خرید پوشش پیش فروش)
این نوع خرید برای پوشش یک معامله شورت (short) است که قبلا انجام شده است. معامله شورت به این شکل است که فرد مقداری رمزارز یا سهام از صرافی یا کارگزاری وام گرفته و اقدام به فروش آن می کند. در این حال پیش بینی معامله گراین است که قیمت آن رمزارز یا سهام افت خواهد کرد. پس از افت قیمت، معامله بار دیگر اقدام به خرید همان رمزارز این بار در قیمتی پایین تر می کند. در واقع به دلیل افت قیمت آن رمزارز، پول کمتری بابت آن می پردازد و سپس رمزارز قرض شده را پس می دهد. به این خرید، خرید پوشش پیش فروش گفته می شود. در این معامله، فرد از افت قیمت یک رمزارز سود می برد.
دسته بندی رمزارز

Byzantine Fault Tolerance (تحمل خطای بیزانس)
تحمل خطای بیزانس مشخصه ای از یک سیستم است که آن را قادر می سازد در برابر دسته ای از خطاها که از مشکل ژنرال های بیزانس (Byzantine Generals’ Problem) ناشی می شوند مقاومت کند. این مشخصه برای سیستم ها توزیع شده و غیرمتمرکز مانند بلاک چین بسیار حیاتی است. وجود چنین مشخصه ای به این معنا است که سیستم حتی در صورتی که برخی از گره های (node) آن دچار خطا شد یا به صورت مخرب عمل کرد، می تواند به فعالیت ادامه دهد.

Byzantine Generals’ Problem (مشکل ژنرال های بیزانس )
این مشکل به یک معمای منطقی اشاره دارد که در سال 1982 مطرح شد. تعریف این مشکل به شکل استعاری این گونه است که چطور گروهی از ژنرال های بیزانس که از هم فاصله دارند و هر یک فرماندهی یک گروه را برعهده دارند، می توانند به صورت کاملا هماهنگ عمل کنند؛ یعنی یا حمله کنند یا عقب نشینی کنند. این مشکل از دشواری پیام رسانی و هماهنگی میان آن ها ناشی می شود، به این صورت که برخی از فرماندهان خیانت کرده و برخلاف هماهنگ اقدام کنند، یا سفیرانی که خبر می برند به مقصد نرسند یا پیام را به درستی نراسند. این استعاره را می توان روی بلاک چین ها پیاده سازی کرد. گره ها (node) در بلاک چین ژنرال های بیزانس هستند. برای حل این مشکل روش تحمل خطای بیزانس (Byzantine Fault Tolerance) پیشنهاد شده است.